Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

NORBIT

2026 Q1-rapport
46 dagar sedan
5,00 NOK/aktie
Senaste utdelning
3,07%Direktavk.

Orderdjup

Ingen data hittades

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
13 aug.
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
13 maj
2025 Q4-rapport
11 feb.
2025 Q3-rapport
13 nov. 2025
2025 Q2-rapport
14 aug. 2025
2025 Q1-rapport
14 maj 2025

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Detta är en fin bekräftelse på att det inte blir färre försvarskontrakt för Norbit framöver. Nu är det också officiellt bekräftat att Norbit producerar för, och är RadioNors strategiska partner och underleverantör med sina nya fabrikslokaler i Selbu. Någon måste snart ta fram kalkylatorn och räkna på nytt :-) https://www.mn24.no/stjordals-nytt/n/XMW34g/her-aapner-de-den-nye-fabrikken-setter-bygda-enda-mer-paa-kartet
    för 1 dag sedan
    ·
    Företaget har 17 Nato-länder på kundlistan och rustar sig nu för extrem volymproduktion. – Om 5G och satelliter faller ner, fortsätter vår utrustning att fungera. På torsdagen klippte han snöret för öppningen av de splitternya fabrikslokalerna på nästan 3000 kvadratmeter i Selbu. Vägg i vägg med Radionors strategiska samarbetspartner Norbit. Målet är att trappa upp leveranserna av avancerad, högteknologisk radioutrustning som både Norge, Europa och Nato skriker efter.
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Någon som kan dela? 🤩
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Det är en fascinerande jämförelse ! Ett förvärv av Exail till 60x Forward P/E sätter verkligen fokus på vilket värde marknaden tillmäter specialiserad undervattensteknologi för försvar för närvarande. Det ger åtminstone ett intressant perspektiv på vad som kan ligga i värdeskapningspotentialen för Norbits undervattenssegment om de lyckas skala upp på motsvarande sätt. Är försiktig med att gå in i bolag med hög P/E i dessa tider med makroekonomisk osäkerhet, men har velat ha Norbit i portföljen ända sedan styrelseordförande Finn Haugan köpte aktier för + 1 milj (21.11.25) Som en av de längst sittande bankdirektörerna i historien så ligger det nog en finansiell bedömning bakom också 🙂
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Helt otroligt att någon säljer på 163 kr. Då har de inte mycket tro på företaget och det de håller på med.
    för 1 dag sedan
    ·
    Kolla dagens uppköpserbjudande på Exail Technologies. Franskt företag med undervattensfokus. 60x forward P/E
  • för 2 dagar sedan
    ·
    När vi når botten??😌
    för 2 dagar sedan
    ·
    Jag vet svaret men jag känner inte för att säga det
  • 24 juni
    ·
    Jag "sparred" lite med chatgpt, tycker svaren ser väldigt spot on ut. Ökar på denna nivå Ja, jag tycker det är en bra fråga. Isolerat sett framstår ett fall från runt 240 till 168 kronor (ungefär 30 %) som större än vad den fundamentala nyhetsbilden skulle antyda. Om vi tittar på företaget: * Omsättningen i 1:a kvartalet ökade 40 % år över år. * EBIT var stark, och företaget upprepade guidningen om över 3 miljarder kronor i omsättning 2026 samt bättre marginaler än 2025. * Försvarssegmentet (PIR) fortsätter att växa kraftigt, och företaget har också aviserat ett strategiskt förvärv inom Oceans. Samtidigt finns det några anledningar till att marknaden har varit mer försiktig: 1. Oceans-segmentet gjorde en besvikelse i början av året, och marginalerna var svagare än analytikerna hade förväntat. 2. Aktien var prissatt mycket högt runt 240 kronor. När förväntningarna är höga kan även små besvikelser ge stora kursutslag. 3. Hela tekniksektorn har präglats av högre ränteoro och större svängningar den senaste tiden. Det som får mig att tro att fallet kan vara i överkant kraftigt, är att: * de långsiktiga tillväxtdrivarna verkar intakta, * analytiker fortfarande har köprekommendationer och kursmål runt 245–250 kronor, även efter att de justerade estimaten något nedåt. Min bedömning: * Om NORBIT levererar i linje med guidningen genom 2026, verkar dagens kursnivå betydligt mer attraktivt än 240 kronor. * Den största risken är att tillväxten i Oceans blir svagare än väntat eller att försvarsordrarna minskar. Om det inte sker, verkar ett kursfall på runt 30 % inte vara fullt ut förklarat av fundamentala förhållanden ensamt. Jag skulle säga att 168–175 kronor börjar se intressant ut för en långsiktig investerare, men marknaden kommer troligen att vilja ha bekräftelse genom Q2-rapporten i augusti innan aktien eventuellt reprissätts upp igen.
    för 3 dagar sedan
    ·
    NB!!! Chatgpt får medtepsarten av sin info från reddit
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

2026 Q1-rapport
46 dagar sedan
5,00 NOK/aktie
Senaste utdelning
3,07%Direktavk.

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Detta är en fin bekräftelse på att det inte blir färre försvarskontrakt för Norbit framöver. Nu är det också officiellt bekräftat att Norbit producerar för, och är RadioNors strategiska partner och underleverantör med sina nya fabrikslokaler i Selbu. Någon måste snart ta fram kalkylatorn och räkna på nytt :-) https://www.mn24.no/stjordals-nytt/n/XMW34g/her-aapner-de-den-nye-fabrikken-setter-bygda-enda-mer-paa-kartet
    för 1 dag sedan
    ·
    Företaget har 17 Nato-länder på kundlistan och rustar sig nu för extrem volymproduktion. – Om 5G och satelliter faller ner, fortsätter vår utrustning att fungera. På torsdagen klippte han snöret för öppningen av de splitternya fabrikslokalerna på nästan 3000 kvadratmeter i Selbu. Vägg i vägg med Radionors strategiska samarbetspartner Norbit. Målet är att trappa upp leveranserna av avancerad, högteknologisk radioutrustning som både Norge, Europa och Nato skriker efter.
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Någon som kan dela? 🤩
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Det är en fascinerande jämförelse ! Ett förvärv av Exail till 60x Forward P/E sätter verkligen fokus på vilket värde marknaden tillmäter specialiserad undervattensteknologi för försvar för närvarande. Det ger åtminstone ett intressant perspektiv på vad som kan ligga i värdeskapningspotentialen för Norbits undervattenssegment om de lyckas skala upp på motsvarande sätt. Är försiktig med att gå in i bolag med hög P/E i dessa tider med makroekonomisk osäkerhet, men har velat ha Norbit i portföljen ända sedan styrelseordförande Finn Haugan köpte aktier för + 1 milj (21.11.25) Som en av de längst sittande bankdirektörerna i historien så ligger det nog en finansiell bedömning bakom också 🙂
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Helt otroligt att någon säljer på 163 kr. Då har de inte mycket tro på företaget och det de håller på med.
    för 1 dag sedan
    ·
    Kolla dagens uppköpserbjudande på Exail Technologies. Franskt företag med undervattensfokus. 60x forward P/E
  • för 2 dagar sedan
    ·
    När vi når botten??😌
    för 2 dagar sedan
    ·
    Jag vet svaret men jag känner inte för att säga det
  • 24 juni
    ·
    Jag "sparred" lite med chatgpt, tycker svaren ser väldigt spot on ut. Ökar på denna nivå Ja, jag tycker det är en bra fråga. Isolerat sett framstår ett fall från runt 240 till 168 kronor (ungefär 30 %) som större än vad den fundamentala nyhetsbilden skulle antyda. Om vi tittar på företaget: * Omsättningen i 1:a kvartalet ökade 40 % år över år. * EBIT var stark, och företaget upprepade guidningen om över 3 miljarder kronor i omsättning 2026 samt bättre marginaler än 2025. * Försvarssegmentet (PIR) fortsätter att växa kraftigt, och företaget har också aviserat ett strategiskt förvärv inom Oceans. Samtidigt finns det några anledningar till att marknaden har varit mer försiktig: 1. Oceans-segmentet gjorde en besvikelse i början av året, och marginalerna var svagare än analytikerna hade förväntat. 2. Aktien var prissatt mycket högt runt 240 kronor. När förväntningarna är höga kan även små besvikelser ge stora kursutslag. 3. Hela tekniksektorn har präglats av högre ränteoro och större svängningar den senaste tiden. Det som får mig att tro att fallet kan vara i överkant kraftigt, är att: * de långsiktiga tillväxtdrivarna verkar intakta, * analytiker fortfarande har köprekommendationer och kursmål runt 245–250 kronor, även efter att de justerade estimaten något nedåt. Min bedömning: * Om NORBIT levererar i linje med guidningen genom 2026, verkar dagens kursnivå betydligt mer attraktivt än 240 kronor. * Den största risken är att tillväxten i Oceans blir svagare än väntat eller att försvarsordrarna minskar. Om det inte sker, verkar ett kursfall på runt 30 % inte vara fullt ut förklarat av fundamentala förhållanden ensamt. Jag skulle säga att 168–175 kronor börjar se intressant ut för en långsiktig investerare, men marknaden kommer troligen att vilja ha bekräftelse genom Q2-rapporten i augusti innan aktien eventuellt reprissätts upp igen.
    för 3 dagar sedan
    ·
    NB!!! Chatgpt får medtepsarten av sin info från reddit
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Ingen data hittades

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
13 aug.
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
13 maj
2025 Q4-rapport
11 feb.
2025 Q3-rapport
13 nov. 2025
2025 Q2-rapport
14 aug. 2025
2025 Q1-rapport
14 maj 2025

Relaterade värdepapper

2026 Q1-rapport
46 dagar sedan

Nyheter

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Data hämtas från FactSet, Quartr
Nästa händelse
2026 Q2-rapport
13 aug.
Tidigare händelser
2026 Q1-rapport
13 maj
2025 Q4-rapport
11 feb.
2025 Q3-rapport
13 nov. 2025
2025 Q2-rapport
14 aug. 2025
2025 Q1-rapport
14 maj 2025

Relaterade värdepapper

5,00 NOK/aktie
Senaste utdelning
3,07%Direktavk.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Detta är en fin bekräftelse på att det inte blir färre försvarskontrakt för Norbit framöver. Nu är det också officiellt bekräftat att Norbit producerar för, och är RadioNors strategiska partner och underleverantör med sina nya fabrikslokaler i Selbu. Någon måste snart ta fram kalkylatorn och räkna på nytt :-) https://www.mn24.no/stjordals-nytt/n/XMW34g/her-aapner-de-den-nye-fabrikken-setter-bygda-enda-mer-paa-kartet
    för 1 dag sedan
    ·
    Företaget har 17 Nato-länder på kundlistan och rustar sig nu för extrem volymproduktion. – Om 5G och satelliter faller ner, fortsätter vår utrustning att fungera. På torsdagen klippte han snöret för öppningen av de splitternya fabrikslokalerna på nästan 3000 kvadratmeter i Selbu. Vägg i vägg med Radionors strategiska samarbetspartner Norbit. Målet är att trappa upp leveranserna av avancerad, högteknologisk radioutrustning som både Norge, Europa och Nato skriker efter.
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Någon som kan dela? 🤩
    för 1 dag sedan · Ändrad
    ·
    Det är en fascinerande jämförelse ! Ett förvärv av Exail till 60x Forward P/E sätter verkligen fokus på vilket värde marknaden tillmäter specialiserad undervattensteknologi för försvar för närvarande. Det ger åtminstone ett intressant perspektiv på vad som kan ligga i värdeskapningspotentialen för Norbits undervattenssegment om de lyckas skala upp på motsvarande sätt. Är försiktig med att gå in i bolag med hög P/E i dessa tider med makroekonomisk osäkerhet, men har velat ha Norbit i portföljen ända sedan styrelseordförande Finn Haugan köpte aktier för + 1 milj (21.11.25) Som en av de längst sittande bankdirektörerna i historien så ligger det nog en finansiell bedömning bakom också 🙂
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Helt otroligt att någon säljer på 163 kr. Då har de inte mycket tro på företaget och det de håller på med.
    för 1 dag sedan
    ·
    Kolla dagens uppköpserbjudande på Exail Technologies. Franskt företag med undervattensfokus. 60x forward P/E
  • för 2 dagar sedan
    ·
    När vi når botten??😌
    för 2 dagar sedan
    ·
    Jag vet svaret men jag känner inte för att säga det
  • 24 juni
    ·
    Jag "sparred" lite med chatgpt, tycker svaren ser väldigt spot on ut. Ökar på denna nivå Ja, jag tycker det är en bra fråga. Isolerat sett framstår ett fall från runt 240 till 168 kronor (ungefär 30 %) som större än vad den fundamentala nyhetsbilden skulle antyda. Om vi tittar på företaget: * Omsättningen i 1:a kvartalet ökade 40 % år över år. * EBIT var stark, och företaget upprepade guidningen om över 3 miljarder kronor i omsättning 2026 samt bättre marginaler än 2025. * Försvarssegmentet (PIR) fortsätter att växa kraftigt, och företaget har också aviserat ett strategiskt förvärv inom Oceans. Samtidigt finns det några anledningar till att marknaden har varit mer försiktig: 1. Oceans-segmentet gjorde en besvikelse i början av året, och marginalerna var svagare än analytikerna hade förväntat. 2. Aktien var prissatt mycket högt runt 240 kronor. När förväntningarna är höga kan även små besvikelser ge stora kursutslag. 3. Hela tekniksektorn har präglats av högre ränteoro och större svängningar den senaste tiden. Det som får mig att tro att fallet kan vara i överkant kraftigt, är att: * de långsiktiga tillväxtdrivarna verkar intakta, * analytiker fortfarande har köprekommendationer och kursmål runt 245–250 kronor, även efter att de justerade estimaten något nedåt. Min bedömning: * Om NORBIT levererar i linje med guidningen genom 2026, verkar dagens kursnivå betydligt mer attraktivt än 240 kronor. * Den största risken är att tillväxten i Oceans blir svagare än väntat eller att försvarsordrarna minskar. Om det inte sker, verkar ett kursfall på runt 30 % inte vara fullt ut förklarat av fundamentala förhållanden ensamt. Jag skulle säga att 168–175 kronor börjar se intressant ut för en långsiktig investerare, men marknaden kommer troligen att vilja ha bekräftelse genom Q2-rapporten i augusti innan aktien eventuellt reprissätts upp igen.
    för 3 dagar sedan
    ·
    NB!!! Chatgpt får medtepsarten av sin info från reddit
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

Ingen data hittades

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
----

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Ingen data hittades
© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm