Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Smart Eye

Smart Eye

76,20SEK
−5,69% (−4,60)
Idag
Högst81,05
Lägst76,00
Omsättning
16,5 MSEK
76,20SEK
−5,69% (−4,60)
Idag
Högst81,05
Lägst76,00
Omsättning
16,5 MSEK

Smart Eye

Smart Eye

76,20SEK
−5,69% (−4,60)
Idag
Högst81,05
Lägst76,00
Omsättning
16,5 MSEK
76,20SEK
−5,69% (−4,60)
Idag
Högst81,05
Lägst76,00
Omsättning
16,5 MSEK

Smart Eye

Smart Eye

76,20SEK
−5,69% (−4,60)
Idag
Högst81,05
Lägst76,00
Omsättning
16,5 MSEK
76,20SEK
−5,69% (−4,60)
Idag
Högst81,05
Lägst76,00
Omsättning
16,5 MSEK
Q3-rapport

Endast PDF

4 dagar sedan

Orderdjup

SwedenFirst North Sweden
Antal
Köp
206
Sälj
Antal
896

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
590--
2 946--
54--
78--
2--
Högst
81,05
VWAP
77,51
Lägst
76
OmsättningAntal
16,5 212 305
VWAP
77,51
Högst
81,05
Lägst
76
OmsättningAntal
16,5 212 305

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Mest köpt

Mest köpt
MäklareKöptSåltNettoInternt
Anonym237 976237 97600

Mest sålt

Mest sålt
MäklareKöptSåltNettoInternt
Anonym237 976237 97600

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
17 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport14 nov.
2025 Q2-rapport27 aug.
2025 Q1-rapport13 maj
2024 Årsstämma13 maj
2024 Q4-rapport18 feb.
Data hämtas från Millistream, Quartr

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 13 tim sedan
    för 13 tim sedan
    Man kan ju tolka aktiediagrammet som att aktiern ligger i en uppågånnde trendkanal med början i april. Osäkerheten är fortsatt stor som dagens kursreaktion viast.
    för 19 min sen
    för 19 min sen
    Smarteye gick upp till 92,90 kr i fredags, efter Q3-rapporten, men, är just nu ner till ca 76kr, det är nästan 20% skillnad på 2 börsdagar, från toppen på fredag morgon till nu på tisdag morgon. Verkligen berg & dalbana nu, både för Smarteye, och generellt för hela börsen
    för 3 min sen
    för 3 min sen
    Det första man bör lära sig om böresen är att om den faller kraftigt följer i stort sett allt med. Uppgånten efter rapporten tror jag var lite överdriven. Företaget går fortsatt med förlust och verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch.
  • för 1 dag sedan
    för 1 dag sedan
    Redeye behåller baskurs 115kr (utförlig analys presenterad idag 07:00) Trots det verkar marknaden osäker, och handlar ner Smarteye 3-4% i börs-öppningen idag. Vi hoppas att kursen repar sig, när fler investerare läst den utförliga analysen.
    för 17 tim sedan
    för 17 tim sedan
    Redeye och Carnegie är väl ungefär på samma värdering - 115 vs 108. Själv tänker jag inte ändra på något baserat på den rapporten.
  • för 3 dagar sedan
    ·
    för 3 dagar sedan
    ·
    Tack Smart Eye!! Du gjorde min dag ❤️
    för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Ja verkligen 😊 SmartEye gick emot strömmen den dagen Min svenska portfölj blev slaktad rejält och hade rapporten varit negativ hade jag inte vågat funderat på hur det sett ut då😂
  • för 3 dagar sedan
    ·
    för 3 dagar sedan
    ·
    Vad är Smartin AIS? Det är ett etablerat begrepp inom sjöfarten, det vill säga Automatic Identification System. Varför måste dessa begrepp förvirras.
    för 3 dagar sedan
    för 3 dagar sedan
    Vad AIS är AIS står för Applied AI System och är Smart Eyes produkt för att ta deras DMS‑teknologi utanför de stora OEM‑programmen. Komplett system: Består av en kameraenhet och en ECU (Electronic Control Unit) som tillsammans analyserar förarens ögonrörelser, huvudposition och ansiktsuttryck. Syfte: Att upptäcka trötthet, distraktion eller riskbeteenden hos föraren och varna i tid för att undvika olyckor. Användningsområden Eftermarknad: Kan installeras i befintliga fordon som lastbilar, bussar och personbilar. Småvolymstillverkare: Ger mindre biltillverkare möjlighet att snabbt uppfylla EU:s säkerhetskrav utan att utveckla egna system. Fleet management: AIS kan kopplas till fleet management‑system via trådlös uppkoppling, vilket gör det möjligt för transportföretag att övervaka förarnas tillstånd i realti
  • för 3 dagar sedan
    för 3 dagar sedan
    Smart Eye - utförlig Q3-rapport-analys 14 nov 2025 Ännu en relativt SVAG rapport från Smart Eye 14 nov med i realiteten en ny kraftig försening i antal modeller i produktion (hittills i år endast 10 + 5 + 15 = 30 ytterligare modeller Q1 till Q3 sammanlagt, och det fattas följaktligen därmed hela 40-50 modeller ytterligare till Q4 för att nå tidigare (27 aug 2025) guidade 70-80 fler modeller i produktion under loppet av 2025) med Smart Eyes DMS där endast ökad nedskärning och kostnadssparande till viss mån kompenserar på EBIT och Ebitda. Smart Eye brände ändå drygt 37 Mkr i NEGATIVT kassaflöde under Q3 2025 dvs ENDAST ca 1 Mkr mindre dåligt än under Q2 2025 då de brände ca 38 Mkr !!! Smart Eyes (Snart Eyes enligt träffande nytt externt "nick-name" efter rapporten hittat på ett aktieforum, he he) Q3-rapport visade en relativt svag omsättningsutveckling i koncernen med ca 25 % tillväxt (f ö även lååångt lägre än Redeyes äldre implicita prognoser från 2024) till ca 99.1 Mkr dvs under Redeyes medvetet försiktiga prognos 100.7 Mkr. Dessutom var bruttomarginalen t o m lägre än samma kvartal i fjol, 87 % mot 89 %, så bruttovinsten blev hela 6.9 % lägre än Redeyes estimat. Ebitda ca 11.5 Mkr däremot blev endast marginellt sämre än Redeyes estimat 12 Mkr, så precis som i Q2-rapporten 2025 räddades det inte av tillväxt utan av fortsatt större nedskärningar på kostnader än väntat av Redeye. Antalet aktier ökade till ca 38.0 miljoner efter tidigare incitamentsprogram. Den knackiga utvecklingen har medfört att Smart Eye har tecknat en ytterligare kreditfacilitet på 50 Mkr innan utgången av Q3 och efter det hade bolaget endast ca 24.7 Mkr i kassan 30 sept och ett totalt utrymme på ca 106.5 Mkr. Totalt låg tillväxten ändå enligt Smart Eyes EGEN formulering "nästan exakt på den förväntade nivån, tack vare att insynen i utrullningen av våra kunders produktionsprogram har förbättrats över tid". Men så sent som 14 maj efter Q1-rapporten i maj hade Redeye en omsättningsprognos på 458 Mkr på helåret 2025 men som så nyligen som 28 aug efter Q2-rapporten 2025 hade sänkts kraftigt till 408.2 Mkr, och för ett år sedan innan Q3 rapporten 2024 hade Redeye prognos 94 Mkr för Q3 2024 och nu blev utfallet Q3 2025 bara 99.1 Mkr, dvs Redeye har länge varit tvunget att successivt sänka omsättningsprognoserna och anpassa dem till långsiktigt lägre tillväxt än tidigare förväntat. Det är enbart sent beslutade kostnadesnedskärningar med start i dec 2024 som har bromsat den långsiktigt sett knackiga resultat- och kassa-utvecklingen relativt tidigare förväntningar. Den nedskärningen - i Affectiva - mörkades initialt och VD sålde för miljonbelopp i jan 2025 dock lägligt nog drygt 1 månad innan Q4-rapporten för 2024 i februri 2025 då först nedskärningarna kommunicerades till aktiemarknaden... Smart Eye skriver i Q3-rapporten att "Vi har nu passerat 105 bilmodeller som gått i produktion hos 15 OEM-kunder" (men förra årets guidning INNAN Q3-rapporten 2024 var att redan i ingången av 2025 skulle 120 modeller vara i produktion). Men så sent 27 aug 2025 som efter Q2 rapporterade Smart Eye att 12 OEM hade sammanlagt 24+24+42 = 90 modeller i produktion, så precis som jag har misstänkt i tidigare mina analyser över den svaga utvecklingen i detta centrala avseende kom endast 15 modeller ytterligare i produktion Q3 2025 då, så långsiktigt ser det fortsatt knackigt ut som jag har befarat med Automotive-tillväxten. Guidningen var 55-65 modeller ytterligare Q3 + Q4 2025 27 aug men med endast 15 modeller ytterligare i Q3 krävs följaktligen hela 40-50 ytterligare för att uppfylla guidningen från 27 aug. Smart Eyes VD sa senare på rapport-hearingen med Redeye lite grumligt att det kan spilla över på Q1 och Q2 2026 med de kvarvarande modellerna i produktion, så min bedömning är att det mest sannolikt blir fortsatta förseningar i produktionsupptrappningen som nästan i varje kvartal det senaste dryga året... "Förseningar" sker således mest hela tiden i Smart Eye m a p antalet bilmodeller i produktion med deras DMS, men jag misstänker att åtminstone en del OEM-kunder snarare INTE alls kommer genomföra produktion med så många modeller som Smart Eye har förespeglat i sina de facto alltför "optimistiska" guidningar de senste åren, sannolikt åtminstone delvis efter Tobiis SCDOs inledda massproduktion. Notera att Smart Eyes VD pekade ut Tobii som BMWs nya leverantör utan att explicit BENÄMNA men just den tredje leverantören i ordningen till BMW efter först Smart Eye och sedan Seeing Machines och nu Tobii :-) . Det gäller dock DMS för redan 2021 var BMW i produktion med Tobii Autosens OMS som nu har utvidgats till DMS + OMS genom deras kostnadseffektiva SCDO. Notera också att det rör sig ännu om så få OEM, 2 st, med Tobii Autosense SCDO men nästan hela marknadens över 20-talet största OEM ligger ännu helt obearbetad, MEN Tobiis VD guidade för fler framtida design wins för SCDO och etta totalt inom Interior Sensing inom 4 år... Forts följer.
    för 3 dagar sedan · Ändrad
    för 3 dagar sedan · Ändrad
    24 juli Tobii står i dryga 7kr, du löparen sätter riktkurs 22kr, genom obegripliga resonemang. Du skriver också att man ska gå lång Tobii och kort Smart Eye. Facit är 80% minus sedan Juli i Tobii. Alla kan ha fel, men kan räkna fel, utfallet kan bli oönskat, det är helt okej. Jag tycker det helt är okej också att du går in här och bassiiar. Men när du postar bild på någon ny BMW, säger du köpt (vilket du såklart inte har eftersom du har 0 pengar) Säger du köpt Tobii för miljonbelopp och Mini L för stora belopp och man kan se den dagen du säger dig köpa att omsättningarna i warranterna på de som är utställda är ca 25-30 000kr. Gissar att det är pensionen du sitter stoppar in, mest tragiskt är väl om det nu stämmer (vilket jag tror) är du spelar bort din fru och din svärmors pengar. Löparen, gör något annat än börsen, jag tror tyvärr det enda du har kvar av börsen är forumen.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Relaterade värdepapper

Q3-rapport

Endast PDF

4 dagar sedan

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 13 tim sedan
    för 13 tim sedan
    Man kan ju tolka aktiediagrammet som att aktiern ligger i en uppågånnde trendkanal med början i april. Osäkerheten är fortsatt stor som dagens kursreaktion viast.
    för 19 min sen
    för 19 min sen
    Smarteye gick upp till 92,90 kr i fredags, efter Q3-rapporten, men, är just nu ner till ca 76kr, det är nästan 20% skillnad på 2 börsdagar, från toppen på fredag morgon till nu på tisdag morgon. Verkligen berg & dalbana nu, både för Smarteye, och generellt för hela börsen
    för 3 min sen
    för 3 min sen
    Det första man bör lära sig om böresen är att om den faller kraftigt följer i stort sett allt med. Uppgånten efter rapporten tror jag var lite överdriven. Företaget går fortsatt med förlust och verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch.
  • för 1 dag sedan
    för 1 dag sedan
    Redeye behåller baskurs 115kr (utförlig analys presenterad idag 07:00) Trots det verkar marknaden osäker, och handlar ner Smarteye 3-4% i börs-öppningen idag. Vi hoppas att kursen repar sig, när fler investerare läst den utförliga analysen.
    för 17 tim sedan
    för 17 tim sedan
    Redeye och Carnegie är väl ungefär på samma värdering - 115 vs 108. Själv tänker jag inte ändra på något baserat på den rapporten.
  • för 3 dagar sedan
    ·
    för 3 dagar sedan
    ·
    Tack Smart Eye!! Du gjorde min dag ❤️
    för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Ja verkligen 😊 SmartEye gick emot strömmen den dagen Min svenska portfölj blev slaktad rejält och hade rapporten varit negativ hade jag inte vågat funderat på hur det sett ut då😂
  • för 3 dagar sedan
    ·
    för 3 dagar sedan
    ·
    Vad är Smartin AIS? Det är ett etablerat begrepp inom sjöfarten, det vill säga Automatic Identification System. Varför måste dessa begrepp förvirras.
    för 3 dagar sedan
    för 3 dagar sedan
    Vad AIS är AIS står för Applied AI System och är Smart Eyes produkt för att ta deras DMS‑teknologi utanför de stora OEM‑programmen. Komplett system: Består av en kameraenhet och en ECU (Electronic Control Unit) som tillsammans analyserar förarens ögonrörelser, huvudposition och ansiktsuttryck. Syfte: Att upptäcka trötthet, distraktion eller riskbeteenden hos föraren och varna i tid för att undvika olyckor. Användningsområden Eftermarknad: Kan installeras i befintliga fordon som lastbilar, bussar och personbilar. Småvolymstillverkare: Ger mindre biltillverkare möjlighet att snabbt uppfylla EU:s säkerhetskrav utan att utveckla egna system. Fleet management: AIS kan kopplas till fleet management‑system via trådlös uppkoppling, vilket gör det möjligt för transportföretag att övervaka förarnas tillstånd i realti
  • för 3 dagar sedan
    för 3 dagar sedan
    Smart Eye - utförlig Q3-rapport-analys 14 nov 2025 Ännu en relativt SVAG rapport från Smart Eye 14 nov med i realiteten en ny kraftig försening i antal modeller i produktion (hittills i år endast 10 + 5 + 15 = 30 ytterligare modeller Q1 till Q3 sammanlagt, och det fattas följaktligen därmed hela 40-50 modeller ytterligare till Q4 för att nå tidigare (27 aug 2025) guidade 70-80 fler modeller i produktion under loppet av 2025) med Smart Eyes DMS där endast ökad nedskärning och kostnadssparande till viss mån kompenserar på EBIT och Ebitda. Smart Eye brände ändå drygt 37 Mkr i NEGATIVT kassaflöde under Q3 2025 dvs ENDAST ca 1 Mkr mindre dåligt än under Q2 2025 då de brände ca 38 Mkr !!! Smart Eyes (Snart Eyes enligt träffande nytt externt "nick-name" efter rapporten hittat på ett aktieforum, he he) Q3-rapport visade en relativt svag omsättningsutveckling i koncernen med ca 25 % tillväxt (f ö även lååångt lägre än Redeyes äldre implicita prognoser från 2024) till ca 99.1 Mkr dvs under Redeyes medvetet försiktiga prognos 100.7 Mkr. Dessutom var bruttomarginalen t o m lägre än samma kvartal i fjol, 87 % mot 89 %, så bruttovinsten blev hela 6.9 % lägre än Redeyes estimat. Ebitda ca 11.5 Mkr däremot blev endast marginellt sämre än Redeyes estimat 12 Mkr, så precis som i Q2-rapporten 2025 räddades det inte av tillväxt utan av fortsatt större nedskärningar på kostnader än väntat av Redeye. Antalet aktier ökade till ca 38.0 miljoner efter tidigare incitamentsprogram. Den knackiga utvecklingen har medfört att Smart Eye har tecknat en ytterligare kreditfacilitet på 50 Mkr innan utgången av Q3 och efter det hade bolaget endast ca 24.7 Mkr i kassan 30 sept och ett totalt utrymme på ca 106.5 Mkr. Totalt låg tillväxten ändå enligt Smart Eyes EGEN formulering "nästan exakt på den förväntade nivån, tack vare att insynen i utrullningen av våra kunders produktionsprogram har förbättrats över tid". Men så sent som 14 maj efter Q1-rapporten i maj hade Redeye en omsättningsprognos på 458 Mkr på helåret 2025 men som så nyligen som 28 aug efter Q2-rapporten 2025 hade sänkts kraftigt till 408.2 Mkr, och för ett år sedan innan Q3 rapporten 2024 hade Redeye prognos 94 Mkr för Q3 2024 och nu blev utfallet Q3 2025 bara 99.1 Mkr, dvs Redeye har länge varit tvunget att successivt sänka omsättningsprognoserna och anpassa dem till långsiktigt lägre tillväxt än tidigare förväntat. Det är enbart sent beslutade kostnadesnedskärningar med start i dec 2024 som har bromsat den långsiktigt sett knackiga resultat- och kassa-utvecklingen relativt tidigare förväntningar. Den nedskärningen - i Affectiva - mörkades initialt och VD sålde för miljonbelopp i jan 2025 dock lägligt nog drygt 1 månad innan Q4-rapporten för 2024 i februri 2025 då först nedskärningarna kommunicerades till aktiemarknaden... Smart Eye skriver i Q3-rapporten att "Vi har nu passerat 105 bilmodeller som gått i produktion hos 15 OEM-kunder" (men förra årets guidning INNAN Q3-rapporten 2024 var att redan i ingången av 2025 skulle 120 modeller vara i produktion). Men så sent 27 aug 2025 som efter Q2 rapporterade Smart Eye att 12 OEM hade sammanlagt 24+24+42 = 90 modeller i produktion, så precis som jag har misstänkt i tidigare mina analyser över den svaga utvecklingen i detta centrala avseende kom endast 15 modeller ytterligare i produktion Q3 2025 då, så långsiktigt ser det fortsatt knackigt ut som jag har befarat med Automotive-tillväxten. Guidningen var 55-65 modeller ytterligare Q3 + Q4 2025 27 aug men med endast 15 modeller ytterligare i Q3 krävs följaktligen hela 40-50 ytterligare för att uppfylla guidningen från 27 aug. Smart Eyes VD sa senare på rapport-hearingen med Redeye lite grumligt att det kan spilla över på Q1 och Q2 2026 med de kvarvarande modellerna i produktion, så min bedömning är att det mest sannolikt blir fortsatta förseningar i produktionsupptrappningen som nästan i varje kvartal det senaste dryga året... "Förseningar" sker således mest hela tiden i Smart Eye m a p antalet bilmodeller i produktion med deras DMS, men jag misstänker att åtminstone en del OEM-kunder snarare INTE alls kommer genomföra produktion med så många modeller som Smart Eye har förespeglat i sina de facto alltför "optimistiska" guidningar de senste åren, sannolikt åtminstone delvis efter Tobiis SCDOs inledda massproduktion. Notera att Smart Eyes VD pekade ut Tobii som BMWs nya leverantör utan att explicit BENÄMNA men just den tredje leverantören i ordningen till BMW efter först Smart Eye och sedan Seeing Machines och nu Tobii :-) . Det gäller dock DMS för redan 2021 var BMW i produktion med Tobii Autosens OMS som nu har utvidgats till DMS + OMS genom deras kostnadseffektiva SCDO. Notera också att det rör sig ännu om så få OEM, 2 st, med Tobii Autosense SCDO men nästan hela marknadens över 20-talet största OEM ligger ännu helt obearbetad, MEN Tobiis VD guidade för fler framtida design wins för SCDO och etta totalt inom Interior Sensing inom 4 år... Forts följer.
    för 3 dagar sedan · Ändrad
    för 3 dagar sedan · Ändrad
    24 juli Tobii står i dryga 7kr, du löparen sätter riktkurs 22kr, genom obegripliga resonemang. Du skriver också att man ska gå lång Tobii och kort Smart Eye. Facit är 80% minus sedan Juli i Tobii. Alla kan ha fel, men kan räkna fel, utfallet kan bli oönskat, det är helt okej. Jag tycker det helt är okej också att du går in här och bassiiar. Men när du postar bild på någon ny BMW, säger du köpt (vilket du såklart inte har eftersom du har 0 pengar) Säger du köpt Tobii för miljonbelopp och Mini L för stora belopp och man kan se den dagen du säger dig köpa att omsättningarna i warranterna på de som är utställda är ca 25-30 000kr. Gissar att det är pensionen du sitter stoppar in, mest tragiskt är väl om det nu stämmer (vilket jag tror) är du spelar bort din fru och din svärmors pengar. Löparen, gör något annat än börsen, jag tror tyvärr det enda du har kvar av börsen är forumen.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

SwedenFirst North Sweden
Antal
Köp
206
Sälj
Antal
896

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
590--
2 946--
54--
78--
2--
Högst
81,05
VWAP
77,51
Lägst
76
OmsättningAntal
16,5 212 305
VWAP
77,51
Högst
81,05
Lägst
76
OmsättningAntal
16,5 212 305

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Mest köpt

Mest köpt
MäklareKöptSåltNettoInternt
Anonym237 976237 97600

Mest sålt

Mest sålt
MäklareKöptSåltNettoInternt
Anonym237 976237 97600

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
17 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport14 nov.
2025 Q2-rapport27 aug.
2025 Q1-rapport13 maj
2024 Årsstämma13 maj
2024 Q4-rapport18 feb.
Data hämtas från Millistream, Quartr

Relaterade värdepapper

Q3-rapport

Endast PDF

4 dagar sedan

Nyheter & Analyser

Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Företagshändelser

Nästa händelse
2025 Q4-rapport
17 feb. 2026
Tidigare händelser
2025 Q3-rapport14 nov.
2025 Q2-rapport27 aug.
2025 Q1-rapport13 maj
2024 Årsstämma13 maj
2024 Q4-rapport18 feb.
Data hämtas från Millistream, Quartr

Relaterade värdepapper

Shareville

Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
  • för 13 tim sedan
    för 13 tim sedan
    Man kan ju tolka aktiediagrammet som att aktiern ligger i en uppågånnde trendkanal med början i april. Osäkerheten är fortsatt stor som dagens kursreaktion viast.
    för 19 min sen
    för 19 min sen
    Smarteye gick upp till 92,90 kr i fredags, efter Q3-rapporten, men, är just nu ner till ca 76kr, det är nästan 20% skillnad på 2 börsdagar, från toppen på fredag morgon till nu på tisdag morgon. Verkligen berg & dalbana nu, både för Smarteye, och generellt för hela börsen
    för 3 min sen
    för 3 min sen
    Det första man bör lära sig om böresen är att om den faller kraftigt följer i stort sett allt med. Uppgånten efter rapporten tror jag var lite överdriven. Företaget går fortsatt med förlust och verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch.
  • för 1 dag sedan
    för 1 dag sedan
    Redeye behåller baskurs 115kr (utförlig analys presenterad idag 07:00) Trots det verkar marknaden osäker, och handlar ner Smarteye 3-4% i börs-öppningen idag. Vi hoppas att kursen repar sig, när fler investerare läst den utförliga analysen.
    för 17 tim sedan
    för 17 tim sedan
    Redeye och Carnegie är väl ungefär på samma värdering - 115 vs 108. Själv tänker jag inte ändra på något baserat på den rapporten.
  • för 3 dagar sedan
    ·
    för 3 dagar sedan
    ·
    Tack Smart Eye!! Du gjorde min dag ❤️
    för 2 dagar sedan
    för 2 dagar sedan
    Ja verkligen 😊 SmartEye gick emot strömmen den dagen Min svenska portfölj blev slaktad rejält och hade rapporten varit negativ hade jag inte vågat funderat på hur det sett ut då😂
  • för 3 dagar sedan
    ·
    för 3 dagar sedan
    ·
    Vad är Smartin AIS? Det är ett etablerat begrepp inom sjöfarten, det vill säga Automatic Identification System. Varför måste dessa begrepp förvirras.
    för 3 dagar sedan
    för 3 dagar sedan
    Vad AIS är AIS står för Applied AI System och är Smart Eyes produkt för att ta deras DMS‑teknologi utanför de stora OEM‑programmen. Komplett system: Består av en kameraenhet och en ECU (Electronic Control Unit) som tillsammans analyserar förarens ögonrörelser, huvudposition och ansiktsuttryck. Syfte: Att upptäcka trötthet, distraktion eller riskbeteenden hos föraren och varna i tid för att undvika olyckor. Användningsområden Eftermarknad: Kan installeras i befintliga fordon som lastbilar, bussar och personbilar. Småvolymstillverkare: Ger mindre biltillverkare möjlighet att snabbt uppfylla EU:s säkerhetskrav utan att utveckla egna system. Fleet management: AIS kan kopplas till fleet management‑system via trådlös uppkoppling, vilket gör det möjligt för transportföretag att övervaka förarnas tillstånd i realti
  • för 3 dagar sedan
    för 3 dagar sedan
    Smart Eye - utförlig Q3-rapport-analys 14 nov 2025 Ännu en relativt SVAG rapport från Smart Eye 14 nov med i realiteten en ny kraftig försening i antal modeller i produktion (hittills i år endast 10 + 5 + 15 = 30 ytterligare modeller Q1 till Q3 sammanlagt, och det fattas följaktligen därmed hela 40-50 modeller ytterligare till Q4 för att nå tidigare (27 aug 2025) guidade 70-80 fler modeller i produktion under loppet av 2025) med Smart Eyes DMS där endast ökad nedskärning och kostnadssparande till viss mån kompenserar på EBIT och Ebitda. Smart Eye brände ändå drygt 37 Mkr i NEGATIVT kassaflöde under Q3 2025 dvs ENDAST ca 1 Mkr mindre dåligt än under Q2 2025 då de brände ca 38 Mkr !!! Smart Eyes (Snart Eyes enligt träffande nytt externt "nick-name" efter rapporten hittat på ett aktieforum, he he) Q3-rapport visade en relativt svag omsättningsutveckling i koncernen med ca 25 % tillväxt (f ö även lååångt lägre än Redeyes äldre implicita prognoser från 2024) till ca 99.1 Mkr dvs under Redeyes medvetet försiktiga prognos 100.7 Mkr. Dessutom var bruttomarginalen t o m lägre än samma kvartal i fjol, 87 % mot 89 %, så bruttovinsten blev hela 6.9 % lägre än Redeyes estimat. Ebitda ca 11.5 Mkr däremot blev endast marginellt sämre än Redeyes estimat 12 Mkr, så precis som i Q2-rapporten 2025 räddades det inte av tillväxt utan av fortsatt större nedskärningar på kostnader än väntat av Redeye. Antalet aktier ökade till ca 38.0 miljoner efter tidigare incitamentsprogram. Den knackiga utvecklingen har medfört att Smart Eye har tecknat en ytterligare kreditfacilitet på 50 Mkr innan utgången av Q3 och efter det hade bolaget endast ca 24.7 Mkr i kassan 30 sept och ett totalt utrymme på ca 106.5 Mkr. Totalt låg tillväxten ändå enligt Smart Eyes EGEN formulering "nästan exakt på den förväntade nivån, tack vare att insynen i utrullningen av våra kunders produktionsprogram har förbättrats över tid". Men så sent som 14 maj efter Q1-rapporten i maj hade Redeye en omsättningsprognos på 458 Mkr på helåret 2025 men som så nyligen som 28 aug efter Q2-rapporten 2025 hade sänkts kraftigt till 408.2 Mkr, och för ett år sedan innan Q3 rapporten 2024 hade Redeye prognos 94 Mkr för Q3 2024 och nu blev utfallet Q3 2025 bara 99.1 Mkr, dvs Redeye har länge varit tvunget att successivt sänka omsättningsprognoserna och anpassa dem till långsiktigt lägre tillväxt än tidigare förväntat. Det är enbart sent beslutade kostnadesnedskärningar med start i dec 2024 som har bromsat den långsiktigt sett knackiga resultat- och kassa-utvecklingen relativt tidigare förväntningar. Den nedskärningen - i Affectiva - mörkades initialt och VD sålde för miljonbelopp i jan 2025 dock lägligt nog drygt 1 månad innan Q4-rapporten för 2024 i februri 2025 då först nedskärningarna kommunicerades till aktiemarknaden... Smart Eye skriver i Q3-rapporten att "Vi har nu passerat 105 bilmodeller som gått i produktion hos 15 OEM-kunder" (men förra årets guidning INNAN Q3-rapporten 2024 var att redan i ingången av 2025 skulle 120 modeller vara i produktion). Men så sent 27 aug 2025 som efter Q2 rapporterade Smart Eye att 12 OEM hade sammanlagt 24+24+42 = 90 modeller i produktion, så precis som jag har misstänkt i tidigare mina analyser över den svaga utvecklingen i detta centrala avseende kom endast 15 modeller ytterligare i produktion Q3 2025 då, så långsiktigt ser det fortsatt knackigt ut som jag har befarat med Automotive-tillväxten. Guidningen var 55-65 modeller ytterligare Q3 + Q4 2025 27 aug men med endast 15 modeller ytterligare i Q3 krävs följaktligen hela 40-50 ytterligare för att uppfylla guidningen från 27 aug. Smart Eyes VD sa senare på rapport-hearingen med Redeye lite grumligt att det kan spilla över på Q1 och Q2 2026 med de kvarvarande modellerna i produktion, så min bedömning är att det mest sannolikt blir fortsatta förseningar i produktionsupptrappningen som nästan i varje kvartal det senaste dryga året... "Förseningar" sker således mest hela tiden i Smart Eye m a p antalet bilmodeller i produktion med deras DMS, men jag misstänker att åtminstone en del OEM-kunder snarare INTE alls kommer genomföra produktion med så många modeller som Smart Eye har förespeglat i sina de facto alltför "optimistiska" guidningar de senste åren, sannolikt åtminstone delvis efter Tobiis SCDOs inledda massproduktion. Notera att Smart Eyes VD pekade ut Tobii som BMWs nya leverantör utan att explicit BENÄMNA men just den tredje leverantören i ordningen till BMW efter först Smart Eye och sedan Seeing Machines och nu Tobii :-) . Det gäller dock DMS för redan 2021 var BMW i produktion med Tobii Autosens OMS som nu har utvidgats till DMS + OMS genom deras kostnadseffektiva SCDO. Notera också att det rör sig ännu om så få OEM, 2 st, med Tobii Autosense SCDO men nästan hela marknadens över 20-talet största OEM ligger ännu helt obearbetad, MEN Tobiis VD guidade för fler framtida design wins för SCDO och etta totalt inom Interior Sensing inom 4 år... Forts följer.
    för 3 dagar sedan · Ändrad
    för 3 dagar sedan · Ändrad
    24 juli Tobii står i dryga 7kr, du löparen sätter riktkurs 22kr, genom obegripliga resonemang. Du skriver också att man ska gå lång Tobii och kort Smart Eye. Facit är 80% minus sedan Juli i Tobii. Alla kan ha fel, men kan räkna fel, utfallet kan bli oönskat, det är helt okej. Jag tycker det helt är okej också att du går in här och bassiiar. Men när du postar bild på någon ny BMW, säger du köpt (vilket du såklart inte har eftersom du har 0 pengar) Säger du köpt Tobii för miljonbelopp och Mini L för stora belopp och man kan se den dagen du säger dig köpa att omsättningarna i warranterna på de som är utställda är ca 25-30 000kr. Gissar att det är pensionen du sitter stoppar in, mest tragiskt är väl om det nu stämmer (vilket jag tror) är du spelar bort din fru och din svärmors pengar. Löparen, gör något annat än börsen, jag tror tyvärr det enda du har kvar av börsen är forumen.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Orderdjup

SwedenFirst North Sweden
Antal
Köp
206
Sälj
Antal
896

Senaste avslut

TidPrisAntalKöpareSäljare
590--
2 946--
54--
78--
2--
Högst
81,05
VWAP
77,51
Lägst
76
OmsättningAntal
16,5 212 305
VWAP
77,51
Högst
81,05
Lägst
76
OmsättningAntal
16,5 212 305

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Mäklarstatistik

Mest köpt

Mest köpt
MäklareKöptSåltNettoInternt
Anonym237 976237 97600

Mest sålt

Mest sålt
MäklareKöptSåltNettoInternt
Anonym237 976237 97600