Ford Motor(F)
(F)
Q1-rapport
NY
2 dagar sedan‧59min
0,15 USD/aktie
Senaste utdelning
4,60 %
Direktavk.
Orderdjup
Öppen
Antal
Köp
4 061
Sälj
Antal
700
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Volymvägt snittpris (VWAP)
12,80VWAP
12,80Omsättning (USD)
6 666 831Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2024 Årsstämma | 9 maj |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2024 Q1-rapport | 24 apr. | |
2023 Årsrapport | 7 feb. | |
2023 Q4-rapport | 6 feb. | |
2023 Q3-rapport | 26 okt. 2023 | |
2023 Q2-rapport | 27 juli 2023 |
Data hämtas från Morningstar, Quartr
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Q1-rapport
NY
2 dagar sedan‧59min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2024 Årsstämma | 9 maj |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2024 Q1-rapport | 24 apr. | |
2023 Årsrapport | 7 feb. | |
2023 Q4-rapport | 6 feb. | |
2023 Q3-rapport | 26 okt. 2023 | |
2023 Q2-rapport | 27 juli 2023 |
Data hämtas från Morningstar, Quartr
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 7 feb.7 feb.Godt nytt fra Farley: ord-aksjen stiger mer enn 6 prosent i førhandelen på Wall Street tirsdag etter å ha slått Wall Streets forventninger på inntekter. I tillegg kunngjorde de en neste generasjons, mindre elbil som skal konkurrere direkte med Teslas kommende «Model 2». Ford-topp Jim Farley melder også om rundt 2 milliarder dollar i kostnadsreduksjoner i løpet av året og kunngjorde et ekstraordinært utbytte, ifølge CNBC. Året 2023 var solid for den amerikanske bilgiganten, men Ford er langt fra ferdig, var beskjeden fra Farley i presentasjonen etter resultatene. Han sier at Ford vil bruke mindre kapital på større elbiler, og heller fokusere på mindre elbiler som skal bygges på neste generasjons plattform. Han er også veldig klar på hvor konkurransen ligger: – Vårt elbilteam fokuserer nådeløst på kostnader. Den endelige konkurransen kommer til å være den rimelige Teslaen og de kinesiske produsentene. Farleys budskap kan se ut til å ha gått rett hjem hos investorene som sendte aksjen oppover etterhvert som presentasjonen ble holdt.
- 9 nov. 20239 nov. 2023Varför går aktien ner? Något jag missat?11 dec. 202311 dec. 2023Streikene er slutt nå. De prøver å kutte tapene på elbiler. Så lenge amerikansk økonomi tøffer avgårde vil de tjene penger og kursen skal opp (tror jeg).
- Vem införde egentligen 8 timmars arbetsdag? Jo, Henry Ford! 1914 införde han åtta timmars arbetsdag i alla sina fabriker, och höjde samtidigt lönen till ungefär $150 per dag i dagens penningvärde. Detta gjorde att många Ford-arbetare, sina monotona och krävande arbeten till trots, hade råd att själva köpa den T-Ford de var med om att tillverka. Dessutom hade de ju nu en viss mängd tid över i slutet av dagen, så att de faktiskt hade möjlighet att göra lite nöjesutflykter ibland, och överhuvudtaget hade tid att alls konsumera varor och tjänster utöver rena livsnödvändigheter. Man kan alltså säga att Ford nog var en stor del av att möjliggöra det glada 20-talet, och kanske rentav det moderna samhället i stort, med dess stora medelklass och därmed följande breda konsument-bas. Du ska inte tro det blir sommar av sig självt: inget riktigt väsentligt har som bekant hänt på över 100 år på detta område – fram tills 2020. En olycka kommer sällan utan lyckosamma bieffekter, och det är väl få som tror att vi någonsin kommer gå tillbaka till ett arbetsliv precis som det var innan corona. Det framstår som absurt primitivt att behöva uthärda mördande rusningstrafik varje dag bara för att utstå meningslösa möten som lika gärna kunde hållas över Zoom – på så sätt kan man ju i alla fall utföra något faktiskt värdefullt arbete vid sidan av, medan mötet pågår! Det framstår för mig som helt uppenbart att nästan alla människor mår bättre av att jobba klart mindre än 40 timmar per vecka. Många människor jobbade ju i praktiken mycket mindre än så i effektiv tid redan före pandemin – samtidigt som en stor del av befolkningen (om än nog inte majoriteten, i utvecklade ekonomier) faktiskt utför arbete nästan varje sekund av arbetsdagen, och kanske rentav mer därtill (obetald övertid osv). Samtidigt mår nästan alla bra av att ha en samlingsplats att ta sig till vid behov &/ lust. 5-6 timmars arbetsdag, 2-3 dagar i veckan har alltid tett sig som en bra, naturlig nivå för mig. Era tankar om detta? _____________________________________ Källa till påståendet om Ford: Herr Fords självbiografi samt https://www.youtube.com/watch?v=rVAJC2FMyuY, ca 5.40 in (vilket var vad som påminde mig om allt detta! Rekommenderar f.ö. denna kanal!)Jag tänker att det är just den marknadsekonomiska logiken som kräver att vi förr el senare arbetar i enlighet med den mänskliga naturen, @catius! Skälet till att kapitalism/marknadsekonomi är den enda ideologin som är förenlig med demokrati, och den som oftast funkar väl i praktiken, är att den stämmer överens med mänsklig natur, både "gott" och "ont". Den försöker inte ändra oss, utan istället låta oss vara som vi naturligt är. Jag kan bara utgå ifrån mig själv: om jag slapp gå upp ett par timmar tidigare än vad min kropp vill varje morgon, hade jag varit oändligt mycket effektivare i mitt jobb; gjort färre fel, varit en trevligare medarbetare, etc. Min nettonytta hade gått upp. Jag tror inte att jag är ensam om detta. Kreativiteten, nytänkandet och framförallt viljan att förbättra sitt jobb och sin allmänna omgivning ökar drastiskt med välmåendet. Sedan måste en viss piska finnas – vi kan ju inte ge alla 10 mn om året, och förvänta sig att de ska fortsätta vara drivna – men vi är långt ifrån riskerna med ekonomiskt oberoende för de allra flesta. (Det hör till världens beskaffenhet – bara de mycket drivna når ekonomiskt oberoende, i de flesta fall, och de tenderar vilja fortsätta förbättra världen även när de ej behöver.)
- Ford Cybertruck utsolgt! https://finance.yahoo.com/news/tesla-cybertruck-niche-not-like-ford-f-150-170217506.html
- https://www.theverge.com/2022/3/13/22975246/ford-ship-sell-incomplete-vehicles-missing-chips
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Q1-rapport
NY
2 dagar sedan‧59min
0,15 USD/aktie
Senaste utdelning
4,60 %
Direktavk.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
0,15 USD/aktie
Senaste utdelning
4,60 %
Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 7 feb.7 feb.Godt nytt fra Farley: ord-aksjen stiger mer enn 6 prosent i førhandelen på Wall Street tirsdag etter å ha slått Wall Streets forventninger på inntekter. I tillegg kunngjorde de en neste generasjons, mindre elbil som skal konkurrere direkte med Teslas kommende «Model 2». Ford-topp Jim Farley melder også om rundt 2 milliarder dollar i kostnadsreduksjoner i løpet av året og kunngjorde et ekstraordinært utbytte, ifølge CNBC. Året 2023 var solid for den amerikanske bilgiganten, men Ford er langt fra ferdig, var beskjeden fra Farley i presentasjonen etter resultatene. Han sier at Ford vil bruke mindre kapital på større elbiler, og heller fokusere på mindre elbiler som skal bygges på neste generasjons plattform. Han er også veldig klar på hvor konkurransen ligger: – Vårt elbilteam fokuserer nådeløst på kostnader. Den endelige konkurransen kommer til å være den rimelige Teslaen og de kinesiske produsentene. Farleys budskap kan se ut til å ha gått rett hjem hos investorene som sendte aksjen oppover etterhvert som presentasjonen ble holdt.
- 9 nov. 20239 nov. 2023Varför går aktien ner? Något jag missat?11 dec. 202311 dec. 2023Streikene er slutt nå. De prøver å kutte tapene på elbiler. Så lenge amerikansk økonomi tøffer avgårde vil de tjene penger og kursen skal opp (tror jeg).
- Vem införde egentligen 8 timmars arbetsdag? Jo, Henry Ford! 1914 införde han åtta timmars arbetsdag i alla sina fabriker, och höjde samtidigt lönen till ungefär $150 per dag i dagens penningvärde. Detta gjorde att många Ford-arbetare, sina monotona och krävande arbeten till trots, hade råd att själva köpa den T-Ford de var med om att tillverka. Dessutom hade de ju nu en viss mängd tid över i slutet av dagen, så att de faktiskt hade möjlighet att göra lite nöjesutflykter ibland, och överhuvudtaget hade tid att alls konsumera varor och tjänster utöver rena livsnödvändigheter. Man kan alltså säga att Ford nog var en stor del av att möjliggöra det glada 20-talet, och kanske rentav det moderna samhället i stort, med dess stora medelklass och därmed följande breda konsument-bas. Du ska inte tro det blir sommar av sig självt: inget riktigt väsentligt har som bekant hänt på över 100 år på detta område – fram tills 2020. En olycka kommer sällan utan lyckosamma bieffekter, och det är väl få som tror att vi någonsin kommer gå tillbaka till ett arbetsliv precis som det var innan corona. Det framstår som absurt primitivt att behöva uthärda mördande rusningstrafik varje dag bara för att utstå meningslösa möten som lika gärna kunde hållas över Zoom – på så sätt kan man ju i alla fall utföra något faktiskt värdefullt arbete vid sidan av, medan mötet pågår! Det framstår för mig som helt uppenbart att nästan alla människor mår bättre av att jobba klart mindre än 40 timmar per vecka. Många människor jobbade ju i praktiken mycket mindre än så i effektiv tid redan före pandemin – samtidigt som en stor del av befolkningen (om än nog inte majoriteten, i utvecklade ekonomier) faktiskt utför arbete nästan varje sekund av arbetsdagen, och kanske rentav mer därtill (obetald övertid osv). Samtidigt mår nästan alla bra av att ha en samlingsplats att ta sig till vid behov &/ lust. 5-6 timmars arbetsdag, 2-3 dagar i veckan har alltid tett sig som en bra, naturlig nivå för mig. Era tankar om detta? _____________________________________ Källa till påståendet om Ford: Herr Fords självbiografi samt https://www.youtube.com/watch?v=rVAJC2FMyuY, ca 5.40 in (vilket var vad som påminde mig om allt detta! Rekommenderar f.ö. denna kanal!)Jag tänker att det är just den marknadsekonomiska logiken som kräver att vi förr el senare arbetar i enlighet med den mänskliga naturen, @catius! Skälet till att kapitalism/marknadsekonomi är den enda ideologin som är förenlig med demokrati, och den som oftast funkar väl i praktiken, är att den stämmer överens med mänsklig natur, både "gott" och "ont". Den försöker inte ändra oss, utan istället låta oss vara som vi naturligt är. Jag kan bara utgå ifrån mig själv: om jag slapp gå upp ett par timmar tidigare än vad min kropp vill varje morgon, hade jag varit oändligt mycket effektivare i mitt jobb; gjort färre fel, varit en trevligare medarbetare, etc. Min nettonytta hade gått upp. Jag tror inte att jag är ensam om detta. Kreativiteten, nytänkandet och framförallt viljan att förbättra sitt jobb och sin allmänna omgivning ökar drastiskt med välmåendet. Sedan måste en viss piska finnas – vi kan ju inte ge alla 10 mn om året, och förvänta sig att de ska fortsätta vara drivna – men vi är långt ifrån riskerna med ekonomiskt oberoende för de allra flesta. (Det hör till världens beskaffenhet – bara de mycket drivna når ekonomiskt oberoende, i de flesta fall, och de tenderar vilja fortsätta förbättra världen även när de ej behöver.)
- Ford Cybertruck utsolgt! https://finance.yahoo.com/news/tesla-cybertruck-niche-not-like-ford-f-150-170217506.html
- https://www.theverge.com/2022/3/13/22975246/ford-ship-sell-incomplete-vehicles-missing-chips
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Öppen
Antal
Köp
4 061
Sälj
Antal
700
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Volymvägt snittpris (VWAP)
12,80VWAP
12,80Omsättning (USD)
6 666 831Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
2024 Årsstämma | 9 maj |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2024 Q1-rapport | 24 apr. | |
2023 Årsrapport | 7 feb. | |
2023 Q4-rapport | 6 feb. | |
2023 Q3-rapport | 26 okt. 2023 | |
2023 Q2-rapport | 27 juli 2023 |
Data hämtas från Morningstar, Quartr