Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

KLP AksjeGlobal Indeks Valutasikret N

+0.9%18 juni
+26.17%1 year
Årlig avgift0,13%
Morningstar Rating
0 stars
Hållbarhet

8

NAV (18 juni)1 778,95 NOK

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    0,13%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Övriga aktiefonder
  • Basvaluta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
KLP AksjeGlobal Indeks II is a global equity index fund. The fund seeks to track the KLP World Equity index (the MSCI World Developed Index adjusted for KLPs ethical investing screening criteria). KLP AksjeGlobal Indeks II invests in the largest publicly traded companies in the U.S., “Western” Europe, Japan, Hong Kong, Singapore, Australia and New Zealand. The fund is hedged to Norwegian kroner. The fund has a minimum investment requirement of 10 million NOK.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier94,1%
  • Kort ränta5,9%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
  • 1 apr.
    ·
    1 apr.
    ·
    Valutasäkring har ju en kostnad. Nordnet beräknar väl runt 7% ränta om du ligger på minus på t.ex. svensk valuta. Jag räknar med att denna fond har en lägre kostnad för detta, men vad kostar det oss andelsägare? Runt 1% eller något av insatt kapital?
    1 apr.
    ·
    1 apr.
    ·
    Det kostar dig 0,03 procentenheter jämfört med vanliga KLP AksjeGlobal indeks.
    20 apr. · Ändrad
    ·
    20 apr. · Ändrad
    ·
    det är inte cash, det står garanterat i korta till långa räntor. det är exakt vad en förvaltare ska göra när marknaden blir för dyr. och det är enormt dyr marknad nu. så de gör det helt riktigt att göra så de kan slå till att köpa om något skulle falla betydligt snabbt. och så har fonderna som regel lite cash för att betala ut andelsägare som säljer. de önskar att göra detta primärt utan att ta ut lån eller sälja andelar. då kan cash användas. normalt har de 1-2% till detta. om en fond har 100% investerat, så har de heller inte cash när de behöver det och måste låna mot en ränta. så vad är bäst?.
  • 25 mars
    ·
    25 mars
    ·
    Min favoritfond :)
  • 23 mars
    23 mars
    Inlägget har tagits bort.
    23 mars
    ·
    23 mars
    ·
    Ja
  • 18 feb.
    ·
    18 feb.
    ·
    I genomsnitt har kronan mot dollarn legat mellan 7-8 kronor sedan 70-talet. ca 34 år under 8kr, och 21 år över 8 kr. Men normalnivån har i genomsnitt varit på 9 kr sedan 2014. Valutasäkring kan vara bra när dollarn kostar över 9kr. Under det så köper du vanliga fonder utan säkring.
    24 feb. · Ändrad
    ·
    24 feb. · Ändrad
    ·
    Dollaren är enormt överprissatt jämfört med stora delar av världens valutor nu. USA vill producera mer, exportera mer industri mm. Då MÅSTE dollarn ner, annars är det en förlorad kamp. Så, detta har också meddelats från amerikanska finansdepartementet att de inte har något problem med att se dollarn gå ner. Dollarn exploderade med covid och med AI. Där alla ville köpa in sig i de bäst kapitaliserade företagen i världen i tuffa tider. Det är logiskt. Då måste de köpa dollar. Nu ser vi bred diversifiering både i USA och i världen. Det finns andra möjligheter, igen helt naturligt att se att dollarn säljs. Så, enig 8-9 kr vill jag tippa dollarn ska ligga och vaka emellan i normal ekonomi. Så får vi se om det sista där är fallet då. Vid svaghet förväntar jag mig en starkare dollar igen, "flight to safety". En bra måttstock jämfört med dollarn är att titta på pre covid.. var den var då...
  • 3 feb.
    ·
    3 feb.
    ·
    Överväger att byta från osäkrat till denna här. Jag tror att kronan kommer att stärkas och ser ingen bra framtid inom de närmaste 3-4 åren för dollarn. Har en horisont på ca. 3 år. Vad tycker folk? Värt att säkra sig?
    18 feb.
    ·
    18 feb.
    ·
    När norsk ekonomi går dåligt, kommer kronkursen att falla och då stiger fonden. Nu har kronan stärkts. Om man tror att kronan fortfarande kommer att stärka sig så ….
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    0,13%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Övriga aktiefonder
  • Basvaluta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
KLP AksjeGlobal Indeks II is a global equity index fund. The fund seeks to track the KLP World Equity index (the MSCI World Developed Index adjusted for KLPs ethical investing screening criteria). KLP AksjeGlobal Indeks II invests in the largest publicly traded companies in the U.S., “Western” Europe, Japan, Hong Kong, Singapore, Australia and New Zealand. The fund is hedged to Norwegian kroner. The fund has a minimum investment requirement of 10 million NOK.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier94,1%
  • Kort ränta5,9%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
  • 1 apr.
    ·
    1 apr.
    ·
    Valutasäkring har ju en kostnad. Nordnet beräknar väl runt 7% ränta om du ligger på minus på t.ex. svensk valuta. Jag räknar med att denna fond har en lägre kostnad för detta, men vad kostar det oss andelsägare? Runt 1% eller något av insatt kapital?
    1 apr.
    ·
    1 apr.
    ·
    Det kostar dig 0,03 procentenheter jämfört med vanliga KLP AksjeGlobal indeks.
    20 apr. · Ändrad
    ·
    20 apr. · Ändrad
    ·
    det är inte cash, det står garanterat i korta till långa räntor. det är exakt vad en förvaltare ska göra när marknaden blir för dyr. och det är enormt dyr marknad nu. så de gör det helt riktigt att göra så de kan slå till att köpa om något skulle falla betydligt snabbt. och så har fonderna som regel lite cash för att betala ut andelsägare som säljer. de önskar att göra detta primärt utan att ta ut lån eller sälja andelar. då kan cash användas. normalt har de 1-2% till detta. om en fond har 100% investerat, så har de heller inte cash när de behöver det och måste låna mot en ränta. så vad är bäst?.
  • 25 mars
    ·
    25 mars
    ·
    Min favoritfond :)
  • 23 mars
    23 mars
    Inlägget har tagits bort.
    23 mars
    ·
    23 mars
    ·
    Ja
  • 18 feb.
    ·
    18 feb.
    ·
    I genomsnitt har kronan mot dollarn legat mellan 7-8 kronor sedan 70-talet. ca 34 år under 8kr, och 21 år över 8 kr. Men normalnivån har i genomsnitt varit på 9 kr sedan 2014. Valutasäkring kan vara bra när dollarn kostar över 9kr. Under det så köper du vanliga fonder utan säkring.
    24 feb. · Ändrad
    ·
    24 feb. · Ändrad
    ·
    Dollaren är enormt överprissatt jämfört med stora delar av världens valutor nu. USA vill producera mer, exportera mer industri mm. Då MÅSTE dollarn ner, annars är det en förlorad kamp. Så, detta har också meddelats från amerikanska finansdepartementet att de inte har något problem med att se dollarn gå ner. Dollarn exploderade med covid och med AI. Där alla ville köpa in sig i de bäst kapitaliserade företagen i världen i tuffa tider. Det är logiskt. Då måste de köpa dollar. Nu ser vi bred diversifiering både i USA och i världen. Det finns andra möjligheter, igen helt naturligt att se att dollarn säljs. Så, enig 8-9 kr vill jag tippa dollarn ska ligga och vaka emellan i normal ekonomi. Så får vi se om det sista där är fallet då. Vid svaghet förväntar jag mig en starkare dollar igen, "flight to safety". En bra måttstock jämfört med dollarn är att titta på pre covid.. var den var då...
  • 3 feb.
    ·
    3 feb.
    ·
    Överväger att byta från osäkrat till denna här. Jag tror att kronan kommer att stärkas och ser ingen bra framtid inom de närmaste 3-4 åren för dollarn. Har en horisont på ca. 3 år. Vad tycker folk? Värt att säkra sig?
    18 feb.
    ·
    18 feb.
    ·
    När norsk ekonomi går dåligt, kommer kronkursen att falla och då stiger fonden. Nu har kronan stärkts. Om man tror att kronan fortfarande kommer att stärka sig så ….
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    0,13%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Övriga aktiefonder
  • Basvaluta
    NOK
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
KLP AksjeGlobal Indeks II is a global equity index fund. The fund seeks to track the KLP World Equity index (the MSCI World Developed Index adjusted for KLPs ethical investing screening criteria). KLP AksjeGlobal Indeks II invests in the largest publicly traded companies in the U.S., “Western” Europe, Japan, Hong Kong, Singapore, Australia and New Zealand. The fund is hedged to Norwegian kroner. The fund has a minimum investment requirement of 10 million NOK.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
  • 1 apr.
    ·
    1 apr.
    ·
    Valutasäkring har ju en kostnad. Nordnet beräknar väl runt 7% ränta om du ligger på minus på t.ex. svensk valuta. Jag räknar med att denna fond har en lägre kostnad för detta, men vad kostar det oss andelsägare? Runt 1% eller något av insatt kapital?
    1 apr.
    ·
    1 apr.
    ·
    Det kostar dig 0,03 procentenheter jämfört med vanliga KLP AksjeGlobal indeks.
    20 apr. · Ändrad
    ·
    20 apr. · Ändrad
    ·
    det är inte cash, det står garanterat i korta till långa räntor. det är exakt vad en förvaltare ska göra när marknaden blir för dyr. och det är enormt dyr marknad nu. så de gör det helt riktigt att göra så de kan slå till att köpa om något skulle falla betydligt snabbt. och så har fonderna som regel lite cash för att betala ut andelsägare som säljer. de önskar att göra detta primärt utan att ta ut lån eller sälja andelar. då kan cash användas. normalt har de 1-2% till detta. om en fond har 100% investerat, så har de heller inte cash när de behöver det och måste låna mot en ränta. så vad är bäst?.
  • 25 mars
    ·
    25 mars
    ·
    Min favoritfond :)
  • 23 mars
    23 mars
    Inlägget har tagits bort.
    23 mars
    ·
    23 mars
    ·
    Ja
  • 18 feb.
    ·
    18 feb.
    ·
    I genomsnitt har kronan mot dollarn legat mellan 7-8 kronor sedan 70-talet. ca 34 år under 8kr, och 21 år över 8 kr. Men normalnivån har i genomsnitt varit på 9 kr sedan 2014. Valutasäkring kan vara bra när dollarn kostar över 9kr. Under det så köper du vanliga fonder utan säkring.
    24 feb. · Ändrad
    ·
    24 feb. · Ändrad
    ·
    Dollaren är enormt överprissatt jämfört med stora delar av världens valutor nu. USA vill producera mer, exportera mer industri mm. Då MÅSTE dollarn ner, annars är det en förlorad kamp. Så, detta har också meddelats från amerikanska finansdepartementet att de inte har något problem med att se dollarn gå ner. Dollarn exploderade med covid och med AI. Där alla ville köpa in sig i de bäst kapitaliserade företagen i världen i tuffa tider. Det är logiskt. Då måste de köpa dollar. Nu ser vi bred diversifiering både i USA och i världen. Det finns andra möjligheter, igen helt naturligt att se att dollarn säljs. Så, enig 8-9 kr vill jag tippa dollarn ska ligga och vaka emellan i normal ekonomi. Så får vi se om det sista där är fallet då. Vid svaghet förväntar jag mig en starkare dollar igen, "flight to safety". En bra måttstock jämfört med dollarn är att titta på pre covid.. var den var då...
  • 3 feb.
    ·
    3 feb.
    ·
    Överväger att byta från osäkrat till denna här. Jag tror att kronan kommer att stärkas och ser ingen bra framtid inom de närmaste 3-4 åren för dollarn. Har en horisont på ca. 3 år. Vad tycker folk? Värt att säkra sig?
    18 feb.
    ·
    18 feb.
    ·
    När norsk ekonomi går dåligt, kommer kronkursen att falla och då stiger fonden. Nu har kronan stärkts. Om man tror att kronan fortfarande kommer att stärka sig så ….
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier94,1%
  • Kort ränta5,9%

Kunder har även besökt

© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm