Hoppa till huvudinnehållet

Upprop: Rör inte vårt sparande!

Vill du protestera mot att sparande ska straffas med högre skatt? Nu startar vi ett upprop, där du kan göra din röst hörd! Sparande bör uppmuntras, inte straffas.

Claes Hemberg, en stor förebild och inspirationskälla för mig, ringde. Han har givetvis följt den ISK-debatt som nu rasar. 2017 gjorde han ett fantastiskt fint jobb med uppropet Rör inte mitt ISK, där han samlade 35000 namnunderskrifter som han överlämnade till dåvarande finansmarknadsminister Per Bolund.

Han tyckte nu, med de förslag som kommit fram från Sveriges största regeringsparti, att det var dags för mig att ta över facklan. Ärofyllt givetvis. Nu startar vi uppropet Rör inte vårt sparande!

Målet med uppropet är att samla så många röster som möjligt, för att sedan lämna namninsamlingen till finansminister Magdalena Andersson. Syftet är att visa på hur stort och brett motståndet är mot att straffa sparande. Sparande är numera folkligt, och det tack vare ISK.

Bakgrund:

En arbetsgrupp inom socialdemokraterna, som leds av finansminister Magdalena Andersson, har uttryckt en önskan om att höja skatten på sparande. Det har man uttryckt på två sätt; dels säger man sig vilja införa en ”miljonärsskatt”, dels ett tak på ISK.

Via en beställd rapport från S till RUT (Riksdagens utredningstjänst) som blivit offentlig framgår att man inom S-arbetsgruppen diskuterat nivåer på tak på 100000 kronor och 200000 kronor. Finansministern har senare sagt att taket kan bli högre, på omkring 3 miljoner kronor.

Vad gäller miljonärsskatten ges inga specifika detaljer, förutom att bostäder undantas. Vi får exempelvis inte veta om tjänstepensioner ska ingå.

Det ska poängteras att det ännu inte handlar om skarpa förslag som lagts fram av socialdemokraterna som parti. Det här är förslag från en arbetsgrupp inom socialdemokraterna. Men eftersom arbetsgruppen leds av finansministern och flera andra tunga socialdemokrater, så är signalerna som sänds ut från det största regeringspartiet både oroväckande och värda att ta på allvar.

Dessa signaler är; sparare ska betala högre skatt.

ISK är ett kontrakt mellan sparare och stat. Ändrar man villkoren så ändrar man också i det kontraktet. Det är fel – en sparform för långsiktigt sparande måste vara förutsägbar. Förutsättningarna har redan ändrats två gånger, i form av högre skatt. Inför man ett tak för tillåtna besparingar på ISK blir det ännu lättare att sänka det taket längre fram.

Sparande bör inte straffas, utan tvärtom uppmuntras. ISK har gjort sparande och investeringar folkligt, och det är vanliga löntagare som har gynnats mest.

Tycker du att det är fel att sparande ska straffas med högre skatt? Skriv under uppropet här:

https://www.skrivunder.com/ror_inte_vart_sparande

Dela gärna vidare till vänner och bekanta, så att fler som håller med om ovanstående kan göra sin röst hörd. Använd gärna hashtaggen #rörintevårtsparande på sociala medier.

/Frida

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
36 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2021-06-10 11:39

Vi har redan höga skatter i Sverige. Kontraproduktivt förslag för Sveriges framtid. Många resurs-starka kommer lämna landet. Det är i många fall medborgarnas pension (eller framtida) som man tar av. Något staten dessutom har varit dålig på att förvalta, så folk har fått lösa detta på egen hand.
Regeringen får ha lite tålamod och samla pengar efterhand då det sannolikt är Corona krisen man söker finansiera.

Anonym
Anonym
2021-06-09 13:16

Kan ej nå sidan. Fel på länken?

Anonym
Anonym
2021-06-09 05:30

Regeringen behöver få in mer pengar för fortsatt massinvandring och förfall av Sverige. Det är anledningen! Ingen annan, Regeringen är svenska folkets fiender det visar de gång på gång. Låna 150 miljarder och ge bort till nån “Coranafond” och skuldsätta kommande generationer. Folk ser vart utvecklingen är på väg och litar inte på att det kommer gå att leva på framtida pensioner. När man sedan försöker spara ihop på redan DRAKONISKT skattade pengar ja då ska de råna folk på ÄNNU mer i skatt.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-11 23:47

Ska sånt här naivt SD-dravel få stå oemotsagt? Eller faller det på sitt inget grepp?

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-16 10:46

Har jag fel? Såna som du äcklar mig.Hur klarar du av att se dig själv i spegeln?

Anonym
Anonym
2021-06-05 12:40

Dumheter. Det är klart att vi behöver beskatta de som har (resurser) mer. Jag står inte bakom er över huvud taget. Att elda på tanken om att bara för att en reform påverkar dig personligen så är den dålig, är ren idioti. Backa några steg, och fundera på vilket typ av samhälle du vill leva i! Och då är det rimligt att vi får in pengar för vår välfärd, framför allt från de som har stort kapital, och kapitalinkomster.

Anonym
Anonym
2021-06-05 11:04

Ska nordnet bedriva politik? Är sparande i nordnet förknippat med att vara kritisk mot regeringens politik? I så fall får jag be att byta depå till annan förvaltare.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 12:43

Samma här. Funderar ärligt på att flytta tillgångar.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 15:02

Såklart försvarar både Nordnet och Avanza sina småsparares intressen, vilket är bra. Men jag föredrar Avanzas (Moa&Nilkas) lite mer nyanserade ton.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-06 13:04

Tror de försvarar Nordnets och Avanzas intressen (sina herrars), de vill att ha courtage och räntor från belåning av oss småsparare, inget annat.

Anonym
Anonym
2021-06-05 10:19

Sparande är att jag idag avstår från konsumtion…flyttar det in i en oskriven framtid. Att börsen utvecklats bra och att staten tycker att det förlorat skatteintäkter beror nu på att de sitter med facit. Då är de lätt att räkna fram ett resultat som kan användas i den politiska debatten. Hur utvecklas börsens det nästa 10 till 15åren vet ingen. Att då ändra på skrivna regler är väll som att säga att börsen kommer att gå upp i evinnerliga tid….och så är nog inte fallet. Om ytterligare 15år med mera facit vad är då utfallet på skatteintäktern? Med det skrivet,… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 10:27

Äsch. Skattesatsen är är inte skriven i sten den har väl redan sänkts en gång, anpassad efter den låga inflationen?

Nä, Frida Bratt vill nog bara uppmärksamma vad som är på gång för att spararna ska vara beredda när det införs – och att kommande kritik riktas åt beslutsfattare i riksdagen och inte mot bankerna.

Anonym
Anonym
2021-06-05 02:10

Hahaha
Jag håller helt med Magnus i sak
Men det var länge sedan jag trodde att alla skatteintäkter gick till vad de borde gå till. Politikerförakt är inte alltid fel,
Ibland är det det enda vettiga
Jesper

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 07:48

Jo, absolut. Våra gemensamma skattepengar rinner ur systemet åt fel håll, men det försöker man täppa till genom kontroller. Våra tjänstemän på myndigheterna gör nog så gott de kan utifrån de riktlinjer de har att följa. Kriminella har alltid försökt mjölka systemet, för egen vinning. Jag är helt övertygad att alla våra politiker i riksdagen, oavsett partifärg, har det gemensamma bästa för ögonen – även om de har lite olika preferenser. I grund och botten är de bra personer som förtjänar lite mer uppskattning för vad de gör – och försöker göra. Snacka om otacksamt yrke. De får stå ut… Läs mer »

Anonym
Anonym
2021-06-04 20:02

När jag sparar på ISK investerar jag pengar som jag redan betalat skatt på. När jag köper aktier kan det i teorin gå både plus och minus. Varför ska jag då betala skatt ytterligare en gång? Det känns inte rätt! Om jag lyckas väl med mitt ISK-sparande förtjänar jag dessa pengar. Jag vill INTE betala skatt ytterligare en gång!

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-04 22:00

Sant! Skatt på skatt på skatt på………

Anonym
Anonym
2021-06-04 19:18

Usch! Jag vill inte betala mer skatt. Det är jättesynd om mig.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-04 22:18

Vill du betala 30 tusen eller tusen kronor på 100 000 tusen på värdeförändring när du säljer med vinst. Magnus

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 07:17

Förslaget är inte färdigställt och därför svårt att utvärdera. Jag har tagit del av ett annat förslag som kanske skulle kunna ersätta, eller komplettera, utökad skatt på sparande. Nämligen att gradvis – i små steg och över lång tid – minska ränteavdraget på lån. Det tycker även jag att man kan överväga som alternativ.

Anonym
Anonym
2021-06-04 19:17

Det tog bara 10 minuter innan min åsikt censurerades. Undrar om det är dags att fly till Belarus.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 06:05

Ja, du kan ju köpa in dig i säkerhetsföretag som spöar folk.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 07:21

Finns det ingen funktion här, där man kan radera sina grodor som hoppar ur munnen på en – när man agerar i affekt?

Anonym
Anonym
2021-06-04 18:58

Höjer skatten gör man inte för att det är kul, utan för att det behövs. Ta bort skygglapparna och inse att vi tjänar på ett samhälle som håller ihop. Det finns så många med så små medel att ni borde skämmas. Vi som har, kan bidra med en liten del av vårt överflöd. Snåljävlar!

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-04 20:04

Då kan man väl i stället höja skatten på arbete. Då betalar alla förvärvsarbetare och inte bara dem som sparar på ISK.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-04 21:04

Var bor du helst i Nord Korea eller i Syd Korea……

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-04 21:16

Du ska nog se att du överlever ett litet skattebidrag till.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-04 22:27

Om du gillar att betala skatt. Spara inte i isk eller kapitalförsäkring. Utan skaffa en aktiedepå.

Fördelar svårare att deklarea. Komma ihåg var man köpte aktierna och sålde de för. Sen få du skatta 30 % på vinsten. Perfekt för dig ju. Så sälje det du har i isk och kapitalförsäkringen och bidrar till en jämlikt samhälle

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 07:36

Det handlar inte om att ta bort fördelarna med ISK helt och hållet.

Men om ditt och mitt överskott kan göra bättre nytta någon annanstans, så ser jag inget fel i det. Hur använder du ditt överskott? Till lyxkonsumtion eller till livets nödtorft?

Våra skattepengar gör ju varje dag nytta i skola, sjukvård osv.
Och där finns förbättringar att göra!

Det vore intressant att få ett förtydligande från drivande politiker till vad de “nya” medlen ska användas. Beredskapslager?

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 16:31

Ja lever inte lyxliv. Har alltid varit sparsamm. Ska väl använda pengarna i en egen bostad nån gång. Har man t ex 3 miljoner i isk är man jätterik. Har man köpt en bostad för 3 miljoner ska man inte beskattas. De är kanske bättre att skippa ränteavdraget. Det finns säkert bättre skatter som är effektivare än denna. Eller höj t ex räntan på isk från 1 till 3 % kanske.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-12 00:01

Skatten på ISK är idag 0,375 %.
Ska man våga sig på en gissning att den kan bli en procent (1%) för behållningar över 3 miljoner? Har man inte en avkastning högre än så, bör man kanske göra något annat med sina pengar.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 00:16

Kanske bättre börja beskatta multirika lite hårdare innan beskatta folk som försöker få ett drägligare liv

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-05 07:24

Jo, men det är ju det skatten syftar till, när den nått sin slutliga form.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2021-06-08 08:22

Problemet är att detta erbjöds oss sparare som ett lånsiktigt sparande som bland annat ersatt pensionsparandet inom IPS. Det kan ej ändras om och om igen. Politikerna har redan blåst mig med IPS (pengarna där är nu inlåsta och kommer beskattas högre än lön). Lyckligtvis var jag ej 55 eller 60 när det hände men vissa har kanske max 10 år kvar till sin pension när reglerna ändras radikalt. Om räntan var normal skulle skatten på ISK öka ordentligt. Idag är lägsta räntan skatten baseras på 1,25%. Vad blir skatten om detta blir minst 2% eller minst 2,5%? Det finns… Läs mer »

Anonym
Anonym
2021-06-04 13:22

Bra initiativ men när jag möts direkt av en annons högst upp så ser det endast oseriöst ut.

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm