Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Nordnet Suomi Indeksi

-1.32%18 juni
+31.99%1 year
Årlig avgift0,00%
Morningstar Rating
5 stars
Hållbarhet

8

NAV (18 juni)351,16 EUR

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    0,00%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Finland
  • Basvaluta
    EUR
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
Fonden är en indexfond med inriktning på den finska marknaden och fondens målsättning är att efterbilda sammansättningen av aktieindexet OMX Helsinki 25 ESG Responsible Index (OMXH25ESG) som endast innefattar bolag som uppfyller särskilda hållbarhetskriterier. Fonden ska placera i sådana instrument som ingår i OMXH25ESG. Fonden kan också investera i sådana instrument, som nära följer OMXH25ESG Index eller en del av detta index.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier100%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 4 tim sedan
    ·
    Om jag "byter aktier", är inte det också en försäljning och betalar jag skatt på vinsten? Eftersom jag inte har rört dessa på år har de gett bra avkastning, men nu skulle jag vilja diversifiera min Finland-tunga portfölj 🤔
    för 1 tim sedan · Ändrad
    ·
    Parigi, jag svarar dig på finska (vanligtvis är mina kommentarer på engelska). Man bör förhålla sig försiktigt till Nordnet-chattens skatterådgivning – även till denna min kommentar :) För en finsk investerare innebär att "byta" fonder oftast att den gamla fonden säljs och en ny köps. Fondförsäljning utlöser alltså beskattning precis som vilken annan försäljning som helst (om det inte handlar om en skattefri avyttring under 1000 € eller en förlustförsäljning). De i norska svarskommentarer nämnda ASK, IZK och AF är norska investeringskonton, och deras skatteregler motsvarar inte helt det finska systemet. Groft sagt: Norges ASK ≈ Finlands OST (aktiesparkonto) Norges IZK ≈ Finlands SV (investeringsförsäkring) Norges AF ≈ Finlands AOT (värdeandelskonto). Den väsentliga skillnaden är att Norges ASK också kan inneha många fonder, medan Finlands OST endast kan investera i aktier. (Därför kan din fond inte finnas på ett OST-konto motsvarande ASK) Om investeringarna finns på ett vanligt AOT, realiserar försäljningen oftast beskattningen. Beskattning kan skjutas upp till exempel inom en SV-investeringsförsäkring eller OST enligt deras finska skatteregler. Så om din fond inte finns på ett SV-konto eller i en liknande investeringsprodukt, går skatten. Enligt min mening är norrmännens ASK alltså bättre än vår motsvarande OST – dessutom har norrmännen olja :)
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Är det förnuftigt att köpa det finska indexet utöver världsindexet?
    för 6 tim sedan
    ·
    En investeringsportfölj bör ses som en tårta. En tårta består av många olika, ömsesidigt stödjande lager och ingredienser. Suomi Indeksi är en bra glasyr både under och ovanpå allt det goda. Om den är ensam på tallriken är födelsedagsbarnet förmodligen ledsen. Nordnet Suomi är en bra del av vems som helst portfölj. Jag själv skulle dock inte diversifiera mer än 20 % i dessa gratis, småmarknadsstatsindex.
  • 9 juni
    ·
    Passar inte Fortum in?
    9 juni
    ·
    Man kunde också slänga de där ESG:erna.
  • 30 maj
    ·
    När ska man köpa fonder, är det då när fonderna är på plus eller på minus. Eller spelar det någon roll?
    10 juni
    Jag har bara två fonder som inte är ETF:er. Anledningen är som Japa beskriver, att köp och sälj går direkt, men... även att utbudet är MYCKET större bland ETF:er. Jag tror Nordnet har ca 1700 att välja på.
  • 29 maj
    ·
    Behålla eller byta till DnB teknologi? Newbie här
    2 juni · Ändrad
    ·
    DnB+Dubstep+Grime+UKGarage
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    0,00%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Finland
  • Basvaluta
    EUR
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
Fonden är en indexfond med inriktning på den finska marknaden och fondens målsättning är att efterbilda sammansättningen av aktieindexet OMX Helsinki 25 ESG Responsible Index (OMXH25ESG) som endast innefattar bolag som uppfyller särskilda hållbarhetskriterier. Fonden ska placera i sådana instrument som ingår i OMXH25ESG. Fonden kan också investera i sådana instrument, som nära följer OMXH25ESG Index eller en del av detta index.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier100%

Kunder har även besökt

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 4 tim sedan
    ·
    Om jag "byter aktier", är inte det också en försäljning och betalar jag skatt på vinsten? Eftersom jag inte har rört dessa på år har de gett bra avkastning, men nu skulle jag vilja diversifiera min Finland-tunga portfölj 🤔
    för 1 tim sedan · Ändrad
    ·
    Parigi, jag svarar dig på finska (vanligtvis är mina kommentarer på engelska). Man bör förhålla sig försiktigt till Nordnet-chattens skatterådgivning – även till denna min kommentar :) För en finsk investerare innebär att "byta" fonder oftast att den gamla fonden säljs och en ny köps. Fondförsäljning utlöser alltså beskattning precis som vilken annan försäljning som helst (om det inte handlar om en skattefri avyttring under 1000 € eller en förlustförsäljning). De i norska svarskommentarer nämnda ASK, IZK och AF är norska investeringskonton, och deras skatteregler motsvarar inte helt det finska systemet. Groft sagt: Norges ASK ≈ Finlands OST (aktiesparkonto) Norges IZK ≈ Finlands SV (investeringsförsäkring) Norges AF ≈ Finlands AOT (värdeandelskonto). Den väsentliga skillnaden är att Norges ASK också kan inneha många fonder, medan Finlands OST endast kan investera i aktier. (Därför kan din fond inte finnas på ett OST-konto motsvarande ASK) Om investeringarna finns på ett vanligt AOT, realiserar försäljningen oftast beskattningen. Beskattning kan skjutas upp till exempel inom en SV-investeringsförsäkring eller OST enligt deras finska skatteregler. Så om din fond inte finns på ett SV-konto eller i en liknande investeringsprodukt, går skatten. Enligt min mening är norrmännens ASK alltså bättre än vår motsvarande OST – dessutom har norrmännen olja :)
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Är det förnuftigt att köpa det finska indexet utöver världsindexet?
    för 6 tim sedan
    ·
    En investeringsportfölj bör ses som en tårta. En tårta består av många olika, ömsesidigt stödjande lager och ingredienser. Suomi Indeksi är en bra glasyr både under och ovanpå allt det goda. Om den är ensam på tallriken är födelsedagsbarnet förmodligen ledsen. Nordnet Suomi är en bra del av vems som helst portfölj. Jag själv skulle dock inte diversifiera mer än 20 % i dessa gratis, småmarknadsstatsindex.
  • 9 juni
    ·
    Passar inte Fortum in?
    9 juni
    ·
    Man kunde också slänga de där ESG:erna.
  • 30 maj
    ·
    När ska man köpa fonder, är det då när fonderna är på plus eller på minus. Eller spelar det någon roll?
    10 juni
    Jag har bara två fonder som inte är ETF:er. Anledningen är som Japa beskriver, att köp och sälj går direkt, men... även att utbudet är MYCKET större bland ETF:er. Jag tror Nordnet har ca 1700 att välja på.
  • 29 maj
    ·
    Behålla eller byta till DnB teknologi? Newbie här
    2 juni · Ändrad
    ·
    DnB+Dubstep+Grime+UKGarage
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Allmän information

Risk
?
Medel: 4 av 7

Vi vill bara påminna om att ditt sparande kan gå upp och ner. Även om sparande i fonder historiskt gett god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning. Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.
Nyckeldata
  • Årlig avgift
    0,00%
  • Tillgångsklass
    Aktier
  • Kategori
    Finland
  • Basvaluta
    EUR
  • Belåningsgrad
    85%
  • Faktablad
Sammanfattning
Fonden är en indexfond med inriktning på den finska marknaden och fondens målsättning är att efterbilda sammansättningen av aktieindexet OMX Helsinki 25 ESG Responsible Index (OMXH25ESG) som endast innefattar bolag som uppfyller särskilda hållbarhetskriterier. Fonden ska placera i sådana instrument som ingår i OMXH25ESG. Fonden kan också investera i sådana instrument, som nära följer OMXH25ESG Index eller en del av detta index.

Nyheter

Det finns för närvarande inga nyheter
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.

Forum

Delta i diskussionerna på Nordnet Social
Logga in
  • för 4 tim sedan
    ·
    Om jag "byter aktier", är inte det också en försäljning och betalar jag skatt på vinsten? Eftersom jag inte har rört dessa på år har de gett bra avkastning, men nu skulle jag vilja diversifiera min Finland-tunga portfölj 🤔
    för 1 tim sedan · Ändrad
    ·
    Parigi, jag svarar dig på finska (vanligtvis är mina kommentarer på engelska). Man bör förhålla sig försiktigt till Nordnet-chattens skatterådgivning – även till denna min kommentar :) För en finsk investerare innebär att "byta" fonder oftast att den gamla fonden säljs och en ny köps. Fondförsäljning utlöser alltså beskattning precis som vilken annan försäljning som helst (om det inte handlar om en skattefri avyttring under 1000 € eller en förlustförsäljning). De i norska svarskommentarer nämnda ASK, IZK och AF är norska investeringskonton, och deras skatteregler motsvarar inte helt det finska systemet. Groft sagt: Norges ASK ≈ Finlands OST (aktiesparkonto) Norges IZK ≈ Finlands SV (investeringsförsäkring) Norges AF ≈ Finlands AOT (värdeandelskonto). Den väsentliga skillnaden är att Norges ASK också kan inneha många fonder, medan Finlands OST endast kan investera i aktier. (Därför kan din fond inte finnas på ett OST-konto motsvarande ASK) Om investeringarna finns på ett vanligt AOT, realiserar försäljningen oftast beskattningen. Beskattning kan skjutas upp till exempel inom en SV-investeringsförsäkring eller OST enligt deras finska skatteregler. Så om din fond inte finns på ett SV-konto eller i en liknande investeringsprodukt, går skatten. Enligt min mening är norrmännens ASK alltså bättre än vår motsvarande OST – dessutom har norrmännen olja :)
  • för 2 dagar sedan
    ·
    Är det förnuftigt att köpa det finska indexet utöver världsindexet?
    för 6 tim sedan
    ·
    En investeringsportfölj bör ses som en tårta. En tårta består av många olika, ömsesidigt stödjande lager och ingredienser. Suomi Indeksi är en bra glasyr både under och ovanpå allt det goda. Om den är ensam på tallriken är födelsedagsbarnet förmodligen ledsen. Nordnet Suomi är en bra del av vems som helst portfölj. Jag själv skulle dock inte diversifiera mer än 20 % i dessa gratis, småmarknadsstatsindex.
  • 9 juni
    ·
    Passar inte Fortum in?
    9 juni
    ·
    Man kunde också slänga de där ESG:erna.
  • 30 maj
    ·
    När ska man köpa fonder, är det då när fonderna är på plus eller på minus. Eller spelar det någon roll?
    10 juni
    Jag har bara två fonder som inte är ETF:er. Anledningen är som Japa beskriver, att köp och sälj går direkt, men... även att utbudet är MYCKET större bland ETF:er. Jag tror Nordnet har ca 1700 att välja på.
  • 29 maj
    ·
    Behålla eller byta till DnB teknologi? Newbie här
    2 juni · Ändrad
    ·
    DnB+Dubstep+Grime+UKGarage
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Nordnet Social och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.

Exponering

Uppdaterad 2026-05-31

Fördelning

  • Aktier100%

Kunder har även besökt

© 2026 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm