Alla kategorier
Marknadsmanipulation
Insiderhandel innebär att en person som har tillgång till insiderinformation agerar på den informationen för att gynna sig själv, t.ex. genom att köpa eller sälja värdepapper. Om man ändrar eller tar bort en order som lagts innan man fick insiderinformationen räknas också som insiderhandel. Om en person har lagt en köporder och får insiderinformation som tyder på att kursen kommer att sjunka och sedan tar bort sin order, räknas det som ett insiderbrott.
Det är inte heller tillåtet att röja insiderinformation eller rekommendera någon att köpa eller sälja värdepapper baserat på informationen.
Insiderinformation är information som inte är offentlig men om den blev offentlig, sannolikt skulle påverka priset på ett värdepapper eller en derivatprodukt som har värdepappret som underliggande tillgång väsentligt.
Relaterade frågor
- Vilken kundkategori tillhör jag?
- Vad är en LEI-kod?
- Får minderåriga barn handla finansiella instrument?
- Vad är ett NID-nummer och behöver jag göra något?
- Vad innebär det att vara en Person i politisk utsatt ställning (PEP)?
- Kundkännedom på Nordnet
- Behöver jag informera Nordnet om att jag har medborgarskap i flera länder?
- Marknadsmanipulation
- Varför rapporterar Nordnet transaktioner till Finansinspektionen?
- Vad innebär SFTR?
- Vad är W-8BEN och behöver jag uppdatera det på Nordnet?
- Vad innebär bästa orderutförande (best execution)?
- Regler för scraping och automatisk datainsamling
- Varför behöver jag göra en passandebedömning vid orderläggning?