Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Jag försöker sälja mitt innehav men det saknas priser, vad ska jag göra?

Under normala marknadsförhållanden erbjuder Nordea både köp- och säljkurser på Nordnet Markets-produkter. I vissa situationer kan det dock bli svårt eller omöjligt att handla dessa produkter vilket kan leda till att en likviditetsrisk uppstår. Likviditetsrisk kan t.ex. inträffa när den underliggande tillgången är svår att prissätta, vid kraftiga kursrörelser eller när handeln på en relevant marknadsplats är stängd under en viss tid. Även tekniska avbrott kan störa handeln och därmed påverka Nordeas möjlighet att erbjuda priser i produkten.

Instruktioner vid prissättningsproblem

Om du vill sälja ett befintligt innehav men inte kan göra det p.g.a. att Market Makern inte erbjuder några priser, bör du följa instruktionerna nedan. Genom att följa instruktionerna ger du Market Makern en chans att lösa prissättningsproblemet så att du kan sälja önskat innehav. Dessutom skapar du bättre förutsättningar för dig själv om du senare väljer att reklamera p.g.a. utebliven prissättning.

  1. Försök sälja ditt innehav genom att lägga en säljorder på vår webbsida, i appen eller i någon av våra handelsapplikationer.

  2. Om din order inte går igenom ska du omgående kontakta Nordnets mäklare på telefonnummer 010- 583 31 00 och meddela att du vill stänga din position.

  3. Nordnet registrerar tidpunkten för ditt samtal och kontaktar Market Makern för att lösa prissättningsproblemet.

  4. Sälj ditt innehav så fort Market Makern erbjuder priser i produkten igen.

  5. Om du anser att du har lidit ekonomisk skada till följd av det inträffade, kan du skicka in en reklamation via ett meddelande till kundservice.


Klagomål som lämnats in enligt dessa instruktioner kommer att behandlas. Eventuella fel kommer att kompenseras enligt villkoren och bedöms från fall till fall.