Hoppa till huvudinnehållet
Planerat driftunderhåll lördag kl 10:00-13:00. Under denna tid är det inte möjligt ta del av några av våra funktioner eller tjänster. 

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Vilken kundkategori tillhör jag?

Enligt lagen om värdepappersmarknaden ska alla kunder som handlar med värdepapper delas in i olika kundkategorier. Syftet med indelningen är att ge dig som kund det skydd som du enligt lagen har rätt till utifrån dina förutsättningar. Kunderna indelas i icke-professionella kunder, professionella kunder eller jämbördiga motparter. Högst skyddsnivå har de icke-professionella kunderna och lägst skyddsnivå har kunderna som är jämbördiga motparter. Om Nordnet inte meddelar annat kategoriserar vi dig som icke-professionell med högsta skyddsnivå.

Icke-professionell kund
Som icke-professionell kund klassificeras normalt alla privatpersoner, icke-finansiella företag och mindre företag. Icke-professionella kunder har det högsta kundskyddet enligt lagen om värdepappersmarknaden. Detta innebär ökade krav på att Nordnet ska tillhandahålla information och ta kundens intressen i beaktande.

Den största andelen av Nordnets kunder tillhör kategorin icke-professionella kunder. Det innebär bl.a. att Nordnet utför passandebedömning vid handel med komplexa värdepapper, lämnar information om värdepapper och dess risker samt redovisar de kostnader och andra avgifter som är förknippade med att investera.

När Nordnet tillhandahåller portföljförvaltning eller investeringsrådgivning kommer vi att bedöma om en tjänst eller ett värdepapper är lämplig för dig som kund innan vi tillhandahåller tjänsten eller rekommenderar ett värdepapper. Bedömningen görs mot bakgrund av dina investeringsmål, finansiella ställning samt erfarenhet av och kunskap om tjänsten eller värdepappret.

Nordnet har även en skyldighet att vidta alla åtgärder för att uppnå bästa möjliga resultat för dig som kund vid orderutförande.

Professionell kund
Professionella kunder antas vara i stånd att fatta sina egna investeringsbeslut och förstå riskerna med sina investeringar. De förväntas normalt ha sådana kunskaper att de själva kan avgöra vilken information de behöver för att kunna göra ett investeringsbeslut. Det innebär att den som är professionell kund själv måste begära den information som hon eller han anser sig behöva.

Jämbördiga motparter
Jämbördiga motparter är t.ex. banker, värdepappersföretag och andra finansiella företag. Jämbördiga motparter förväntas ha samma kunskap om finansiella tjänster och värdepapper som vi som bank har. För jämbördiga motparter gäller inte kundskyddsreglerna i lagen om värdepappersmarknaden.

Läs mer om kundkategorisering på sidan för kundskydd

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka