Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Hushållen öppnar sina plånböcker – så kan du få exponering mot trendskiftet

Lägre räntor och kommande skattesänkningar ska få hushållen att äntligen lätta på sina plånböcker. Ökar hushållskonsumtionen bör det efter en lång kräftgång kunna sätta fart på den generellt sett pressade konsumentsektorn. Så här kan du få exponering om du tror att de svenska hushållen nu slutligen börjar unna sig.

Kanske ser vi nu små, små tecken på en vändning för hushållskonsumtionen. Denna ökade med 0,4 procent i augusti jämfört med juli och med 2,4 procent jämfört med förra året, visade statistik från SCB nyligen. Dessutom verkar det som om svensk ekonomi i sin helhet är på väg att ta bättre fart än väntat. Sveriges BNP steg med 1,1 procent i augusti – väntat var oförändrat – och en av de bidragande faktorerna var ökad hushållskonsumtion.

Det tycks alltså som att svenskarna har börjat konsumera lite mer. Å andra sidan är det alltid vanskligt att dra slutsatser baserat på bara någon månads utfall. Men förhoppningen bland såväl politiker som Riksbanken är att expansiv finans- och penningpolitik helt enkelt ska sätta fart på svenskarna.

Om du är en av dem som tror att hushållskonsumtionen i Sverige nu tar fart så finns det några möjligheter att få exponering mot den rörelsen, det vill säga mot den cykliska konsumentsektorn. Det finns givetvis ingen garanti för att konsumentbolagen börjar gå starkt som grupp, och det här är inte på något sätt någon rekommendation. Men om man vill få exponering mot den cykliska konsumentsektorn så kommer här några exempel på hur du kan få det via aktier, börshandlade fonder och vanliga fonder.

Till att börja med finns aktier som skulle kunna gynnas om den svenske konsumenten öppnar plånboken. Några av de mest ägda aktierna bland Nordnets kunder med exponering mot den svenske och nordiske konsumenten med en tilt mot lite mer sällanköp än dagligvaruhandel är Clas Ohlson, Rusta, Byggmax, Revolution Race, BHG Group, Nelly, Björn Borg, Boozt, Kjell Group med flera. Fler konsumentbolag finns, men flera har stor försäljning även i andra delar av världen. Detta är endast en förteckning över några av de mesta ägda konsumentbolagen med exponering mot svensk konsument, ej att förväxla med en rekommendation eller vidare analys. Några av dem har dessutom redan haft en relativt bra utveckling i år, eftersom marknaden ju faktiskt väntar sig att konsumenternas beteende ska förändras och att konsumtionen ska komma igång nu.

Om vi tittar på fondsidan är det generellt sett småbolagsfonder som kan ge en större exponering mot just den cykliska konsumentsektorn, om det är vad man är ute efter. Vi pratar här alltså inte om det som på engelska heter ”consumer staples”, alltså dagligvaror som människor behöver handla oavsett konjunkturläge. Nu pratar vi snarare sällanköpsvaror, alltså det som hushållen har sparat in på de senaste åren.

Om vi sorterar på fonder med störst exponering mot cyklisk konsument så hittar vi fonden Lancelot Sverige, som hos Nordnet är kategoriserad som en småbolagsfond. Här är andelen cyklisk konsument hela 23,6 procent, men Embracer-avknoppningen Asmodee utgör hela 14 procent av fonden, samtidigt som Embracer utgör 6,33 procent.

Många småbolagsfonder har en exponering mot cyklisk konsument på 5-6 procent, men hos Carnegie Småbolagsfond ligger den på 11,56 procent. Fondens största innehav är Mildef, som ju haft en uppgång på 55 procent i år även om de senaste månaderna varit svagare.

Alcur Grow har också en exponering mot sektorn på närmare 12 procent. Ett av de större innehaven är exempelvis Rugvista, som säljer mattor online. Fonden har stigit med 18 procent i år.

Vi kan också titta på utbudet av börshandlade fonder, ETF:er. Här går det ofta att hitta ETF:er där du får exponering mot en specifik sektor. Det finns ingen ETF som är nischad specifikt mot svensk konsument, men däremot europeisk konsument. Med det följer att det inte sällan är lyxbolag som dominerar bland innehaven.

iShares MSCI Europe Discretionary Sector har LVMH, Hermes och Ferrari bland de största innehaven. LVMH rapporterade för övrigt en starkare försäljning än väntat för tredje kvartalet, och steg på sin rapport samt drog med sig fler lyxaktier. Fonden har inte precis glatt sina fondandelsägare i år, med en utveckling i princip i sidled. För lyxbolagen i stort gäller dels att den europeiske konsumenten återhämtar sig, men framför allt på att efterfrågan i Asien fortsätter att förbättras.

Även ETF:en iShares STOXX Europe Personal &Household Goods innehåller LVMH, men också Unilever, Loreal och Adidas. . iShares Europe 600 Retail har Industria De Diseno Textil, NEXT, H&M och Zalando som största innehav.

Om det slutligen är nu som svensk och europeisk konsument börjar konsumera återstår att se. Tänk på att investeringar på börsen alltid är förenat med risk och att du alltid bör göra din egen hemläxa innan du investerar. I den här texten listas endast exempel på bolag och fonder, vilket ej är att förväxla med en rekommendation.

/Frida

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer

Nordnets veckobrev.

Få Nordnets veckobrev varje måndagsmorgon med börsens viktigaste händelser.