Netfonds blir Nordnet.

Gå tillbaka til startsidan.

Netfonds

blir Nordnet.

Den 5 april blev det officiellt. Nordnet köper Netfonds, och blir en del av Nordnet. Tillsammans arbetar vi för att skapa bästa möjliga investeringsupplevelse för dig som kund.

Vad betyder detta för dig?

Från den 10 juni överförs ditt Netfondsengagemang till Nordnet. Vi tar hand om hela flytten av din kundprofil åt dig. Använd BankID eller BankID på mobil för att logga in på nordnet.se.

Vad händer nu?


Logga in på nordnet.se för att svara på ett antal frågor. Detta för att vi ska få tillgång till den kundinformation som krävs enligt de lagstiftningar som styr bankverksamheten. Dina svar behandlas konfidentiellt och i enlighet med personuppgiftslagen.

Du kan dessutom vid behov ta kunskapstester för att bli berättigad till att handla med komplexa värdepapper. Som bank måste vi se till att du har tillräcklig kunskap om produkterna och riskerna. Därför kan du välja själv vilka kunskapstester du vill ta och således vilken typ av produkter du vill handla med.

Det kan även hända att du får andra meddelanden om att du behöver acceptera en förändring likt flytt av VPS-konto.

Vad kommer att hända framöver?


Dina innehav flyttas över till Nordnets plattform och från den 10 juni och du kan då börja handla på Nordnet.

Det är viktigt att du förbereder ditt konto på nordnet.se så att du kan spara och investera från och med den 10 juni. Använd BankID eller BankID på mobil för att logga in på nordnet.se.

När och hur får jag information?


Du kommer kontinuerligt att få information via hemsidan, e-post och i vissa fall via telefon. Om du har några frågor hittar du kontaktinformation längre ned på sidan.

Ska jag fortsätta logga in på netfonds.se?


Från den 7 juni kan du inte längre logga in på Netfonds.

Från den 10 juni kommer dina innehav att visas på ditt Nordnet-konto.

Frågor om ditt konto

Behöver jag öppna ett konto på Nordnet?


Nej, det behöver du inte. Du kommer få ett nytt konto med dina innehav från Netfonds automatiskt.

Vad händer med mina innehav?


Ditt innehav flyttas till Nordnet under helgen 8-9 Juni.

Flyttas alla mina konton till Nordnet redan nu?


Alla dina konton med innehav (kontanter och/eller värdepapper) hos Netfonds kommer att överföras till Nordnet under helgen den 8-9 Juni. Tomma konton utan historiska transaktioner kommer inte att överföras till Nordnet.

Får jag ett nytt VPS-nummer?


Svenska kunders VPS-konton kommer flyttas över till Nordnets förvaltarkonto i VPS. Mer information sänds till personer som blir berörda av en förändring.

Får jag nya kontovillkor?


Du ska ha fått nya villkor skickade till dig via epost under april månad, se information längre ned gällande villkor.

Behöver jag ändra mina Autogiro-uppsättningar?


Ja, vi rekommenderar att du registrerar ett föranmält konto på nordnet.se, så att framtida insättningar och uttag kan göras smidigt. Föranmält konto kan registreras från och med den 10 juni.

Jag har redan ett konto hos Nordnet. Kommer mina innehav att flyttas över dit eller öppnas det ett nytt konto?

 


I samband med övergången till Nordnet öppnas ett nytt Nordnetkonto för varje aktivt Netfondskonto du innehar.

Kommer övergången till Nordnet att kosta mig något?


Nej. Att flytta dina konton till Nordnet kommer att ske automatiskt vara helt gratis.

Hur registrerar jag ett föranmält konto?


Du registrerar ditt föranmälda konto under menyfliken Depå följt av länken Föranmälda konton.

Krav för ett godkänt konto

  • Kontot måste vara ett transaktionskonto som går att koppla autogiro till. Obs! Sparkonto går oftast ej att föranmäla, kontrollera detta med din bank.
  • Samma ägare på kontot som på Nordnetkontot.
  • Kontoägare ska ha ett svenskt personnummer
  • Rätt clearing- och kontonummer.

Viktigt att tänka på när du ska föranmäla ett konto:

  • Skriv clearing- och kontonummer i en följd, med endast bindestreck som skiljer dem åt.
  • Swedbank ofta har fem siffror i clearing-numret, t.ex. 1234-5. Utelämna då den femte siffran, i detta fall 5.
  • Handelsbankens clearing-nummer börjar med 6.
  • Om du har ett personkonto (hos t.ex. Nordea) ange clearing-nummer 3300.
  • Anmält konto ska kunna kopplas till tjänsten Autogiro och du måste stå som ensam ägare på bankkontot.

Hur gör jag ett uttag?


Under fliken Min depå/Föranmälda konton så registrerar du kontot du vill ta ut pengar till. Detta behöver vara ett vanligt transaktionskonto som du själv äger och inget sparkonto. Om du redan har ett föranmält konto så går du in på Min depå/Uttag när du vill ta ut pengar.

Följ instruktionerna noga på höger sida när du föranmäler ett konto. Det tar ca 2 dagar innan kontot är aktiverat, och då kan du göra uttaget.

Ett uttag som du gör innan kl. 13.00 får du senare samma dag (vardagar). Du behöver endast föranmäla ett konto en gång, och du kan föranmäla flera olika konton.

Observera att du inte kan göra et uttag till den 10 juni.

Hur gör jag en insättning?


Vanlig överföring
Alla dina konton på Nordnet har egna bankkontonummer som du hittar under fliken ”Min depå” sen ”Depåöversikt”. Detta står också under fliken ”Min ekonomi”. Till detta konto

göra en vanlig överföring från din vanliga bank. De fyra första siffrorna 9100 (9109 för Kapitalförsäkring) är clearingnumret.

En överföring innan 12.00 kommer vanligtvis in på ditt Nordnet-konto samma eftermiddag.


Via föranmält konto

Under fliken ”Min depå” sen ”Föranmälda konto” kan du fylla i ditt bankkontonummer där du överföra pengarna ifrån. Det är viktigt att detta är ett transaktionskonto och inget sparkonto. Läs instruktionerna på höger sida noga innan du föranmäler kontot. Det tar ungefär 2 dagar innan kontot är aktiverat och då har du möjlighet att sätta in pengarna.

Om du redan har ett föranmält konto så gör du en insättning under fliken ”Min depå” sen ”Insättningar”. Om du gör en insättning innan kl. 15.00 (13.00 för Kapitalförsäkring) så har du pengarna nästkommande arbetsdag.

Swish

Det är även möjligt att göra en insättning via swish genom att logga in på webben och därefter välja vilken depå du önskar swisha till.

Observera att du inte kan göra en insättning till den 10 juni.

Hur gör jag manuella uttag?


Om du inte har ett föranmält konto kan hjälpa dig göra ett manuellt uttag om du har bråttom, detta kostar 200 kr. Får vi in uppdraget från dig innan kl. 10.00 så har du pengarna samma dag (gäller arbetsdagar). Såhär gör du:

  1. Skriv ett meddelande till kundservice från inloggat läge, meddelandefunktionen hittar du längst upp till höger på hemsidan
  2. Välj kategorin ”Betala/Överföra”
  3. Ärende: Manuellt uttag
  4. Nämn detta i meddelandet: Från vilket Nordnet-konto du vill ta ut, till vilket kontonummer du vill få pengarna överförda, och belopp.

Viktigt att veta: Du kan endast skicka pengar till konton som du själv äger.

Observera att du inte kan göra et uttag till den 10 juni.

Frågor om handel med värdepapper

På vilka marknader kan jag handla hos Nordnet?


På Nordnet kan du handla aktier direkt på börserna i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada. Dessutom kan du handla aktier på Londonbörsen och EURONEXT via vårt mäklarbord.

Kommer jag fortfarande kunna handla derivat på Oslobörsen?


Nordnet har avtal om derivathandel med NASDAQ OMX, och inte med Oslobörsen. Det innebär att du måste ingå ett nytt avtal för att fortsätta att handla derivat efter att kundrelationen har flyttats till Nordnet. Du kan ingå avtaletlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster här. Observera att du måste bifoga legitimation med avtalet eller fylla i "Bekräftelse av informationlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster". Genom NASDAQ kan du handla alternativ för norska företag och för andra nordiska företag.

Frågor om Trading Software

Vad kommer hända med PrimeTrader och PrimeTrader Touch?


Det har tyvärr inte varit tekniskt möjligt att fortsätta erbjuda PrimeTrader och PrimeTrader Touch via Nordnet. Från den 10 juni kommer PrimeTrader därför att ersättas med Nordnets Infront Web Trader och Infront Active Trader. Nordnet har en nyutvecklad mobilapp (både för Android och iOS) som ersätter PrimeTrader Touch. Du kan använda nordnet.se samt Nordnets mobilapp helt gratis samt testa Infront Web Trader gratis. Du kan läsa mer om våra framtida handelsapplikationer härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Får jag behålla mina arbetsytor i PrimeTrader?


I Infront Active Trader har du möjlighet att skapa och anpassa egna arbetsytor. Vi arbetar även med att ta fram liknande arbetsytor som finns i PrimeTrader i Infront Web Trader. 

Får jag samma realtidskurser från Nordnet som jag haft hos Netfonds?


Nordnet tillhandahåller motsvarande utbud som Netfonds tidigare erbjudit.

Vilka realtidskurser tillhandhåller Nordnet?


Du hittar en översikt över den kursinformation Nordnet tillhandlahåller i prislistanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster under "Kursinformation".

Hur laddar jag ned Nordnets app?


Det är möjligt att ladda ner Nordnet-appen för både IOS och Android härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.



Frågor om priser

Vilka priser får jag på värdepappersbelåning via Nordnet?


Läs mer om värdepapperslån i vår prislistalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster under "Värdepapperslån (blankning)"

Kommer Nordnet liknande ränterabatter på värdepappersbelåning?


Se priser på värdepappersbelåning nedan:

Standardkunder: Värdepappersbelåning 3,59% för 3 månader

Bonuskunder: Värdepappersbelåning 2,89%

Private Banking: Värdepappersbelåning 2,89% för 3 månader

Kommer Nordnet låta mig låna ut aktier för blankning?


Nej, Nordnet kommer inte erbjuda möjligheten att låna aktier för blankning. Däremot har du möjlighet att låna ut dina aktier genom att öppna en Kapitalförsäkring som automatiskt är ansluten till vårt aktielåneprogram. Läs mer om detta härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kan jag blanka aktier hos Nordnet?


Ja, det är möjligt att blanka aktier hos Nordnet. Du kan se vilka aktier som finns att blanka härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Frågor om fondhandel

Hur ser Nordnets fondutbud ut?


Nordnet erbjuder handel i över 1500 fonder från fondförvaltare över hela världen. Nordnet erbjuder även digital rådgivning som hjälper dig att hitta en fondportfölj som är skräddarsydd för just din sparhorisont och riskförmåga. Läs mer om denna tjänst härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad händer om jag redan investerat i en fond som inte finns tillgänglig hos Nordnet?


Nordnet erbjuder idag handel i över 1500 fonder, och de flesta av de fonder du har idag finns med hög sannolikhet tillgängliga även hos Nordnet. Vi informerar dig kontinuerligt om du behöver göra något speciellt. Utgångspunkten är att vi ordnar allt för dig.

Kan jag få fondrådgivning via Nordnet?


Nordnet erbjuder digital rådgivning som hjälper dig att hitta en fondportfölj som är skräddarsydd för just din sparhorisont och riskförmåga. Du hittar denna tjänst härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kommer jag att kunna köpa och sälja fonder som tidigare?


Ja, men bryttiden för fonderna kommer att ändras. Samma dag som du lägger en order skickar vi på Nordnet ordern till respektive fondbolag, under förutsättning att du lägger ordern före kl. 13.00. Självklart kan du lägga order 24 timmar om dygnet i vår webbtjänst. Om order inkommer till Nordnet efter kl 13.00 eller under halvdagar/helgdagar skickas order till fondbolaget under nästkommande bankdag.

Nordnet kan inte garantera att ordern utförs vid ett visst datum utan anger endast ett beräknat affärsdatum. Affärsdatum är den dag köp eller försäljning genomförs. Det är den dagens kurs som transaktionen genomförs till. Det är respektive fondbolags rutiner som avgör vilken kurs du får samt när fonden syns på din depå. Här nedan finner du preliminära handelstider för fondordrar, samt när fonden eller försäljningsbeloppet normalt syns på din depå.

 

Bryttid: 13:00

Fonder

Registrering av köp

Registrering av försäljning

Syns på depån

Nordiska fonder

0-2 dagar

0-2 dagar

1-5 dagar

Övriga fonder

0-4 dagar

0-4 dagar

2-6 dagar

Villkorsändringar och nya villkor

Villkorsändringar för ditt investeringssparkonto


Villkoren för ditt investeringssparkonto hos Netfonds kommer att ändras i samband med fusionen med Nordnet. Det innebär att följande villkor kommer att gälla för ditt investeringssparkonto efter övergången till Nordnet:

Förhandsinformation avseende avtal om investeringssparkonto

Avtal om investeringssparkonto

Allmänna villkor för investeringssparkonto

Allmänna bestämmelser för depå/konto (i tillämpliga delar)

Allmänna villkor för handel med finansiella instrument (i tillämpliga delar)

Riktlinjer för utförande av order samt sammanläggning och fördelning av order (i tillämpliga delar)

Vi vill vidare särskilt uppmärksamma dig på:

- Att samtliga nya villkor lyder under svensk rätt och att eventuella tvister med anledning av dem ska prövas av svensk domstol.

- Att villkor och information om Nordnet Banks tjänster tillhandahålls på svenska och att vi under avtalstiden kommer att kommunicera med dig på svenska.

På ditt investeringssparkonto kan du spara i sådana investeringstillgångar som Nordnet vid var tid tillåter, dvs. godkända investeringstillgångar. Du kan också sätta in kontanta medel på kontot, i sådana valutor som Nordnet vid var tid tillåter. Kontanta medel kan dock inte överföras från konton i utlandet. Som huvudregel får du på ditt investeringssparkonto inte förvara kontofrämmande tillgångar eller sådana investeringstillgångar som Nordnet inte godkänner. De tillgångar som vid var tid utgör Nordnets godkända investeringstillgångar framgår här.

Liksom hos Netfonds kommer de tillgångar som du förvarar på ditt investeringssparkonto att schablonbeskattas. Det innebär att du inte beskattas utifrån faktiska inkomster och utgifter på de tillgångar som förvaras på investeringssparkontot. Istället utgår en schablonskatt. Denna skatt beräknas utifrån ett så kallat kapitalunderlag som baseras på marknadsvärdet av tillgångarna som förvaras på kontot.

Hos Netfonds har villkor för flera olika tjänster funnits i Netfonds ramavtal, däribland ett avtal om kredit. Dessa är hos Nordnet uppdelade i olika separata avtalshandlingar. Om du hos Netfonds har haft en kredit kopplad till ditt investeringssparkonto (och även fortsättningsvis vill ha det) kommer du att behöva ansöka om en ny sådan. De kunder som berörs av detta kommer vi att kontakta särskilt.

Villkorsändringar för ditt huvudkonto


Här är de nya villkoren: Allmänna bestämmelser för depå/konto och Allmänna villkor för handel med finansiella instrument.

Du kommer fortfarande att täckas av en statlig insättningsgaranti (det maximala kompensationsbeloppet blir dock lägre än tidigare) och har tillgång till ett brett universum av finansiella instrument. Om du för närvarande handlar med derivat, utför kortförsäljning eller utlåning av enskilda aktier i din portfölj, kommer övergången till Nordnet Bank att leda till vissa förändringar. Läs mer om detta härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Medan Netfonds Bank har villkor relaterade till flera tjänster i ramavtalet, inklusive kredit, skiljs dessa i olika avtal med Nordnet. Kreditförändringen innebär därför att kreditavtalet finns i ett separat dokument. Om du har ett lån i ditt nuvarande huvudkonto innebär avtalets villkor att din kredit efter överföringen till Nordnet kommer att lösas enligt ovan nämnda villkor i Nordnets kreditavtal för eget kapital och fondkonton.

Vi påminner dig om att förändringen kommer att innebära att du i framtiden kommer att ha en kredit (vilket innebär att du har rätt att använda ett visst kreditrum enligt villkoren) som inte är tidsbegränsat (dvs. krediten gäller tills vidare om den inte är avslutad). Detta står i kontrast till de individuella och tidsbegränsade krediterna enligt gällande villkor. Förändringen ger dig som kund större säkerhet när det gäller tillgång till kredit, och det kommer inte längre vara nödvändigt att förnya din kredit efter 30 dagar.

Vi skulle också vilja ägna särskild uppmärksamhet åt:

- att de nya kreditvillkoren ingår innebär att Nordnet Bank har rätt att överlåta eller pantsätta fordran enligt kreditavtalet till en annan

- att alla nya villkor regleras av svensk rätt och att eventuella tvister som härrör från dem ska granskas av den svenska domstolen och

- att villkor och information om Nordnet Banks tjänster tillhandahålls på svenska och att vi under avtalets gång kommer att kommunicera med dig på svenska

Vilka priser kommer jag att få på Nordnet?

Standardkunder och Private Banking-kunder väljer sin courtageklass själva enligt nedan:

 

Standardkunder: Min 69 kr/0.069% (SE MELLAN) – Värdepappersbelåning 3,59% för 3 månader

Bonuskunder: Min 49 kr/0.028% (SE AT PRO 2) – Värdepappersbelåning 2,89%

Private Banking: Min 69 kr/0.055% (SE PRB) – Värdepappersbelåning 2,89% för 3 månader


Infront Web Trader - 14 dagars gratis provperiod om du inte testat programmet tidigare.

Kunder som ej överstigit 80 000 kr i totala innehav och likvider får tillgång till en "kom-igång-rabatt" i 6 månader - fri handel på Stockholmsbörsen om alla villkor är uppfyllda. Läs mer om dessa villkor härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

* Du har möjlighet att bli en Private Banking kund om du har innehav om mer än 2,5 miljoner SEK.

 

Observera att om du är Nordnet-kund sedan tidigare så kommer ditt courtage och din räntemodell att vara densamma som dina övriga Nordnet-depåer. Kontakta oss om du vill ändra på detta.

Övrigt

Hur loggar jag in på nordnet.se?


Du kan logga in med användarnamn och lösenord samt med BankID på mobil eller dator.

Första gången du loggar in på nordnet.se kommer du att bli ombedd att logga in med BankID. Då kan du ställa in ditt eget användarnamn och lösenord. Du kan också stänga av användarnamnet och lösenordet om du vill. Vi rekommenderar att du fortsätter att använda BankID. Obs! Företagskunder får sin egen inloggningsinformation.

Kan jag välja mitt eget lösenord hos Nordnet?


Ja, efter att du har identifierat dig med BankID första gången kan du välja ditt eget lösenord.

Är det möjligt att ansluta till Nordnet API?


API-lösningen med Netfonds fortsätter inte. Nordnet återkommer med en separat lösning för detta inom en snar framtid. Kontakta oss om du är intresserad av att skapa ett API-avtal med Nordnet.

Kommer det gå att handla med valuta hos Nordnet?


Du kan skapa valutakonton i NOK, SEK, DKK, EUR, USD och CAD. Om du till exempel har aktiverat ett valutakonto för USD, handlar du automatiskt amerikanska aktier från ditt valutakonto. Du kan överföra pengar till valutakontot innan du handlar eller efter att du handlat i USD för att undvika att betala ränta. Detta gäller för alla ovanstående valutor. Om du inte täcker upp för det negativa saldot på ditt valutakonto, kommer det att dras en ränta efter två dagar.

Vad händer med NetfondsXtra och hur påverkar detta mina innehav?


Förvaltningen via NetfondsXtra kommer avslutades med utgången av maj månad. Detta kommer i praktiken betyda att dina innehav automatisk flyttas över till Nordnet, men att avtalen om aktiv förvaltning avslutades den 31 maj 2019. Du kan välja att ha kvar dina innehav utan framtida förvaltningskostnader eller att sälja av dessa. Om du inte önskar att förvalta dina aktier själv erbjuder Nordnet följande möjligheter: Nordnet Smarta Portföljerlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och Fondrådgivarenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du fler frågor?

Om det finns något du undrar över kan du kontakta oss så hjälper vi dig. Om du är kund hos Netfonds kontaktar du kundtjänst hos Netfonds på samma sätt som tidigare. Om du även är en Nordnet-kund kan du kontakta Nordnet direkt.

Kontakta Netfonds

Kontakta Nordnet

Öppningstider:

Kundservice: 08:00-16:00
Mäklarbordet: 08:30-22:00

Öppningstiderna gäller för vardagar.

Besöksadress:

Stenersgata 2, 0184 Oslo.

Öppningstider:

Kundservice: 08:30-20:00 (Fredagar 8:30-18:00)
Mäklarbordet: 08:30-22:00*

*Om ärendet gäller problem med en order rekommdenderar vi att kontakta mäklarbordet efter börsens öppettider.

Öppningstiderna gäller för vardagar.

Besöksadress:

Alströmergatan 39
112 47 Stockholm

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se.


Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar. Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se.