I veckan utvecklade sig Tesla-aktien paraboliskt på börsen, men lika plötsligt stampade investerarna på bromsen. Finwire har tittat närmare på de senaste turerna för det hajpade bolaget, turer som bedöms vara långt ifrån är över.
Tesla är en aktie som engagerar men också delar marknaden i två läger, vilket inte minst visas av att det är den amerikanska techaktien som är mest blankad, mätt i andelen av utestående aktier. Hela 18 procent av aktierna är utlånade i väntan på att elbilsaktien ska rasa så att de baissigt inställda investerarna kan köpa tillbaka aktien till en lägre kurs.
Marknaden ville emellertid annorlunda. Under två dagar, måndag och tisdag, steg aktien från omkring 650 dollar per aktie till som mest drygt 960 dollar strax innan tisdagens stängning och även de mest optimistiska spekulanterna fick kalla fötter. Kurvan, den paraboliska rörelsen uppåt, fick ett tvärt slut och kursen var under en tid satt i fritt fall. Onsdagens fall fortsatte och på torsdagen stängde Elon Musks elbilsuppstickare på 749 dollar per aktie.
Trots den branta nedgången har aktien ändå ökat med 74 procent: hittills i år.
Stora skulder för blankarna
I måndags, redan innan kursrallyt drog igång hade blankare förluster på 8 miljarder dollar och den historiska kursrusningen i Tesla fortsatte att gräva djupa hål i blankarnas plånböcker
Den välkända blankaren Andrew Left på Citron Research twittrade att Teslas kursrusning skulle få självaste vd Elon Musk att blanka aktien. Left, som tidigare blankat elbilsbolaget men sedan lovat att aldrig mer göra det, anser att datorer tagit över kursutvecklingen.
”När datorer börjar driva marknaden, då tror vi att Elon skulle börja blanka aktien om han vore en fondförvaltare. Det här handlar inte längre om teknik, det har blivit ett nytt Wall Street-kasino”, skrev Left under tisdagskvällen.
Vissa småsparare som missat uppgången i Tesla var i mitten av veckan inte de enda med bitter smak i munnen. Saudiarabiens publika investeringsfond satt på mer än 8,2 miljoner aktier men sålde nästan hela sitt innehav i Tesla under det fjärde kvartalet. Grundinnehavet hade vid Teslas stängningskurs i tisdags som mest varit värt 7 miljarder dollar.
Viktig milstolpe
Det var i början av januari som aktien passerade den viktiga psykologiska nivån 500 dollar. En av dem som då skruvade upp sin riktkurs på Tesla var Oppenheimer som satte den nya riktkursen 612 dollar, en ökning med nära 60 procent.
Vad hade hänt i grunden? Analytikern bedömde att bolaget som fått kämpa med tillväxten ny tycks ha nått en kritisk produktionsnivå för att kunna få ett positivt fritt kassaflöde som var hållbart.
Dessutom bedömdes Tesla kunna rida på trenden med förnyelsebar energi och autonomi, utvecklingen av batteriteknik, förarassistanssystem och kundlojalitet.
Ett viktigt besked var att de kunde möta upp förväntningarna på leveranser för fjolårets tre sista månader.
Att Tesla är en aktie som engagerar men också polariserar är inget djärvt uttalande. En aktör som då varnade för att euforin skulle kunna vändas till djup pessimism på grund av att “investerare går händelserna i förväg” var Gina Sanchez, vd på kapitalförvaltaren Chantico Global.
I takt med att kuren stigit har värdet av bolaget passerat flera ledande bilföretag. I början av 2020 gick Tesla om Ford som det mest värdefulla amerikanska bilbolaget någonsin. Bolaget är också värt mer än de två andra stora amerikanska biltillverkarna, General Motors och Fiat-Chrysler. Nyligen passerade de också tvåan, Volkswagen men hade då en bit kvar till ettan, Toyota som är värd omkring 98 miljarder dollar.
Hur bolaget påverkas av coronaviruset är ännu för tidigt att säga. Intressant nog så började Tesla att leverera sina första Model 3, tillverkade i den kinesiska fabriken i Shanghai, precis innan utbrottet av coronaviruset blev känt i väst.
Tesla fortsätter att satsa på lokal produktion för att slippa tullkostnader mot importerade amerikanska bilar. Bland annat har de köpt en rejäl bit mark utanför Berlin för en framtida europeisk fabrik.
Lite smolk i glädjebägaren var att Teslaförsäljningen gick trögt på hemmaplan under det fjärde kvartalet. I delstaten Kalifornien, som är företagets hemdelstat, nära halverades antalet nyregistreringar. Bakgrunden är att man har fasat ut subventioner, ett beslut som hänger samman med att Tesla nått en tillräckligt stor försäljning. I takt med att Tesla säljer fler bilar så skulle subventionerna successivt fasas ut.
Kommer Tesla att göra nya försök mot all time high eller ska den förpassas i källaren? Oavsett vad utfallet blir kan vi konstatera att det Wall Streets mest blankade aktie och aktien lär fortsätta att vara volatil.
Analytikerna är genomsnittligt pessimistiska. Enligt Bloombergs gigantiska databas är det blott 19 procent av analytikerna på Wall Street som rekommenderar köp av aktien men 49 procent som tycker att det är läge att sälja. Genomsnittsriktkursen är 470,23 dollar, vilket ger en nedsida om 37,1 procent.
De tio mest kortade amerikanska aktierna just nu:
Aktie | Marknadsvärdet på korta positioner – miljarder dollar | Andel av utestående aktier i procent | |
1 | Tesla | 16 | 18,22 |
2 | Apple | 13 | 0,93 |
3 | Microsoft | 11 | 0,88 |
4 | Amazon | 8 | 0,91 |
5 | Netflix | 7 | 5,02 |
6 | AT&T | 6 | 2,15 |
7 | AbbVie | 6 | 4,69 |
8 | 5 | 1,11 | |
9 | Alibaba | 5 | 0,96 |
10 | Alphabet | 5 | 1,14 |