Hoppa till huvudinnehållet

Prenumerationsbolagen inför 2020

Spotify, Netflix och Storytel har haft många år med fin tillväxt i antal prenumeranter. Är det dags att bli lönsamma nu och hur ska man hantera konkurrensen. Det blir några tankar om affärsmodellen med prenumerationer inför framtiden i veckans blogg.

Affärsmodell: Prenumeration

Företagen i fråga erbjuder en prenumerationstjänst där ambitionen är att så många som möjligt blir kunder. Skalbarheten är näst intill oändlig och detta har definierat denna typ av företag under det senaste decenniet. Storytel, Netflix och Spotify är några av företagen i denna sektor, men det finns givetvis många fler.

Under det senaste årtiondet har denna typ av bolag vuxit fram och förändrat hur vi konsumerar musik, film, serier och böcker. Målsättningen har varit att växa så mycket som möjligt och skaffa sig en stor kundbas. Tillväxt har varit det stora målet, men frågan är hur länge till? Konkurrensen ökar och konsumenter kommer till slut bara vilja ha ett antal prenumerationer samtidigt. Frågan är om det är nu denna typ av bolag ska slå över till lönsamhet, och kan de göra detta?

Prenumerationsbolagen

Det finns en tydlig trend bland de tre bolagen i bilden ovan och den är: Stark tillväxt. Att öka antalet prenumeranter och därmed omsättning är man duktig på. Snart kommer ägarna vilja se mer vinst och att ändra inställningen från tillväxt till lönsamhet är inte helt enkel.

Storytel gör fortfarande förlust, Spotify har gjort en kraftig förändring från stor förlust under 2017 till att under 2019 faktiskt visa positiva siffror på sista raden. Netflix är både äldst och starkast i sammanhanget, och har under en lång tid visat positiva siffror. Rörelsemarginalen är på ca 12% för det senaste kvartalet. Det är en helt okej lönsamhet, men ambitionen är givetvis betydligt mer än så när aktien handlas till P/E över 100.

Min poäng är att vi kommer nog se fler av denna typ av bolag som försöker gå över till att visa en starkare vinst. Storytel nåde under förra året över 1 miljon användare, Spotify har över 110 miljoner betalande prenumeranter och Netflix har över 150 miljoner betalande användare.

Det kommer bli väldigt intressant att följa transformeringen från tillväxt till lönsamhet. Men frågan är vem som lyckas med detta. Vilka prenumerationsbolag tror du har styrkan att göra denna förändring? Har du en åsikt så dela gärna dina tankar i kommentarsfältet nedan.

Alexander Gustafsson
Investeringscoach på Nordnet

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
3 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2020-01-13 10:12

Det handlar ytterst om att bli en dominerande aktör. När marknaden konsolideras vinner de med kapital och storlek, medan små slås ut.
Det är dyrt att växa, men det gäller att fortsätta växa trots förlusterna. Alla visar vinst om de slutar växa, men då blir också värderingen annorlunda.
Som aktieägare gäller det att plocka på sig fler aktier då svackorna kommer för alla dessa företag är mkt volatila och därmed finns bättre köptillfällen än i mer traditionella bolag.

Anonym
Anonym
2020-01-13 07:58

God morgon Alex. Har inte Storytel fått kunder gm att dela ut gratismånader ? Vad händer sedan, hur många blir kvar som kunder.
Intressant fråga. eller hur ?

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-01-13 08:14

Exakt, i princip alla kör konstant med “testa x veckor gratis” och när man avslutar “Testa x period med reducerat pris”
Det lockar fler till antalet, men borde reducera värdet av produkten.

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm