Jag fick möjligheten att ställa några snabba frågor till Pierce Group inför deras börsnotering. För dig som är nyfiken på bolaget kommer här deras tankar och svar på mina frågor.
Spännande med börsnotering och ni kommer in på Nasdaq Mid-cap listan. Vilka är Pierce och vad är syftet med en börsnotering?
Pierce är ett snabbväxande e-handelsbolag, grundat 2008, som genom onlinebutikerna 24MX, XLMOTO och Sledstore säljer utrustning, reservdelar, tillbehör och streetwear till motorcyklister över hela Europa. Pierce har två större affärsområden, Offroad – inriktat mot motocross- och enduroåkare, och Onroad – inriktat mot motorcykelåkare. Pierce har också ett mindre affärsområde som främst fokuserar på snöskoteråkare. Under 2020 växte nettoomsättningen med 23% till 1 523 Mkr med ett justerat rörelseresultat (EBIT) på 97 Mkr (6,4%). Vi har faktiskt blivit den ledande onlinespelaren inom vår nisch i Europa.
En börsnotering av Pierce är ett naturligt steg i utvecklingen. Det ger oss bättre förutsättningar att fortsätta utveckla och växa vår affär bland annat genom att stärka Pierce profil och varumärke, och öka förmågan att attrahera och behålla kvalificerade medarbetare. Noteringen kommer även att bredda aktieägarbasen och ge Pierce tillgång till en bättre finansiering.
Ni är en onlineåterförsäljare av utrustning, tillbehör och kläder för motorcyklar och snöskotrar. Hur ser produktsortimentet ut och vilken fördelning finns mellan egna vs externa varumärken?
Pierce erbjuder produkter inom 4 olika kategorier:
- Utrustning – skyddsutrustning såsom hjälmar och stövlar, allt man har på sig när man kör
- Delar – allt som är monterat på eller i motorcykeln såsom däck, bromsar, avgassystem, kedjor och drev
- Tillbehör – produkter som används med och runt förarna och deras motorcyklar såsom mattor, depåstöd, transportering, tält och verktyg
- Streetwear – produkter med passande tema från märken för utrustning, delar och specialbeställda produkter
Våra 11 egna varumärken stod för 40% av nettoförsäljningen under 2020. Och de är mycket viktiga – de hjälper oss både att vara unika och differentiera oss mot konkurrenterna och bidrar till en hög bruttomarginal.
Berätta gärna lite mer om ert verktyg Fit-my-bike.
Fit-my-bike (FMB) är ett egenutvecklat webbverktyg där kunden fyller i märke, modell och årsmodell för sin motorcykel och får information om vilka reservdelar i sortimentet som passar deras specifika motorcykel. FMB hjälper kunder att på ett enkelt sätt hitta rätt i ett mycket brett sortiment och känna sig trygga med att produkterna är kompatibla med deras motorcykel. Samtidigt innebär detta att antalet produktreturer blir lägre då kunden kan hitta rätt redan från början. FMB har utvecklats genom unik databearbetning i över 10 år för att uppnå bästa möjliga kvalitet.
Vilka marknader är ni verksamma på idag och hur ser fördelningen ut av försäljningen?
Vi driver idag lokalt anpassade onlinebutiker i 16 länder (Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, Irland, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Spanien, Italien, Österrike, Tyskland, Schweiz, Tjeckien och Polen) samt för övriga EU länder via våra .eu butiker och globalt genom vår .com butik. Ca 1/3 av försäljningen kommer från de Nordiska marknaderna och resterande 2/3 från övriga europeiska marknader.
Hur stor marknad finns det för er och vart är era ambitioner att växa framöver?
Den europeiska totalmarknaden är värd cirka 100 Mdkr, varav cirka 14 Mdkr såldes online och resten via fysiska butiker. Så en onlinepenetration på ca 14%.
Totalmarknaden förväntas växa med ca 3% per år fram till 2024, men onlinemarknaden förväntas växa betydligt snabbare med ca 15% per år till 27 Mdkr 2024, vilket skulle innebära en dubblering av marknadsstorleken online och göra att onlinepenetrationen växer från 14% till ca 25% mellan 2019-24.
Vår ambition är för Pierce att nå en försäljningstillväxt på 15-20% per år i genomsnitt under de kommande 3-5 åren och vi planerar främst att uppnå detta genom att fortsätta växa på existerande marknader drivet av den växande onlinemarknaden och genom att stärka vårt erbjudande till hojåkare i Europa. Fokusområden för att lyckas med detta är vidareutveckling av vårt produktsortiment och skapa en ännu djupare lojalitet från våra kunder. Avslutningsvis finns också möjligheten till både geografisk expansion och selektiva förvärv om rätt möjligheter uppstår.
Första handelsdag är 26 mars 2021 och går under tickern PIERCE.
Vad är dina tankar om bolaget? Dela gärna i kommentarsfältet.