Aktierna med billig tillväxt

Alla vill ha tillväxt, det driver aktiekurserna uppåt. I detta inlägget ska vi kolla på hur man kan köpa aktier till ett billigt pris och ändå ha tillväxt – vi pratar PEG talet.

PEG talet

Engelsk förkortning och står för Price Earnings Growth. Det kombinerar det klassiska P/E talet med Vinsttillväxten (Growth). P/E tal innebär som bekant att  man kollar aktiekursen i förhållande till vinst per aktie. Det ger en fingervisning om aktien är dyr eller billig och lågt P/E tal är teoretiskt att föredra.

Om man sedan dividerar P/E talet med senaste årets vinsttillväxt så får man ut PEG talet. I denna ekvation är P/E talet som täljaren och Vinsttillväxten som nämnaren. Det är med andra ord att föredra ett lågt P/E tal och en så hög vinsttillväxt som möjligt. Då får du ett lågt PEG tal.

Exempelvis om du har en aktie med P/E tal 15 just nu och vinsttillväxten varit 15% senaste året så landar PEG talet på 1. Om P/E talet fortsatt är 15 men att vinsttillväxten skulle vara 20% så blir PEG talet 0,75. I detta fall får du mer tillväxt än vad du betalar för – detta är givetvis vad du som investerare vill ha! PEG tal under 1 är alltså att föredra, men så lågt som möjligt innebär att tillväxten är högre än P/E talet.

Billig tillväxt på Stockholmsbörsen

Aktie Lista PEG P/E Vinsttillväxt 1år PEG
(3år snitt)
P/E
(3år snitt)
Vinsttillväxt
(3år snitt)
Sandvik Large Cap 0,1 12,0 116,7% 0,1 15,1 88,5%
Ahlsell Large Cap 0,1 12,9 91,4% 0,1 26,8 162,8%
Besqab Mid Cap 0,1 6,5 44,0% 8,6 8,6 4,6%
Stora Enso Large Cap 0,2 13,2 85,5% 0,1 14,1 5,2%
Stendörren Mid Cap 0,2 5,4 33,0% 0,1 4,2 12,1%
Swedish Orphan Biovitrum Large Cap 0,2 30,9 180,4% 0,3 32,3 203,4%
Instalco Mid Cap 0,2 16,0 85,1% 0,1 11,0 78,0%
Ambea Mid Cap 0,2 19,2 99,3% 0,2 15,0 22,0%
G5 Entertainment Mid Cap 0,2 19,0 96,2% 0,2 21,1 104,1%
Kindred Group Large Cap 0,2 13,2 66,4% 0,4 17,4 32,3%

Här har jag sorterat alla bolag på Stockholmsbörsen (Large, Mid, Small cap) efter lägst PEG tal. Jag har satt kravet att alla andra kolumner måste innehålla positiva tal. Det är en viktig anledning, det kan vara så att PEG talet just nu är lågt för att senaste årets vinst har skjutit i höjden på grund av engångshändelser. Exempel, sålt affärsområde, fått in en stor kund eller vad som nu gjort kraftigt ökad vinst senaste året. För att man inte ska snubbla på detta har jag lagt in PEG talet snitt över 3 år, P/E talet snitt 3 år samt årlig vinsttillväxt snitt 3år.

Jag använder själv PEG talet som en bra plats att börja sortera fram aktier. Det är vettigt att göra en mer djupgående analys av bolaget innan du slänger dig på köpknappen.

I listan ovan hittar du ett gäng industribolag så som Sandvik, Ahlsell, Stora Enso och Instalco. Anledningen är god tillväxt och redan ganska låga P/E tal. Även fastighet/bostadsutvecklare Besqab och Stendörren är med i listan. Här bör lyftas ett varnande finger, är svårt att använda P/E tal på både fastighetsbolag och investmentbolag. Således är även PEG talet vanskligt att använda.

Några utländska bolag

Aktie Lista PEG P/E Vinsttillväxt 1år PEG
(3år snitt)
P/E
(3år snitt)
Vinsttillväxt
(3år snitt)
Orkla OBX 0,1 8,7 85,20% 0,3 11,9 34%
Sixt Tyskland 0,1 10,9 153,30% 0,4 13,9 53%
Waste Management NYSE 0,1 14,2 118,10% 0,2 16,9 57%

Som bonus kastar jag med några utländska bolag med bra PEG tal. Norska matkoncernen Orkla, Tyska biluthyraren Sixt och Amerikanska sophanteraren Waste Management handlas alla till PEG 0,1

Extra tack till tjänsten börsdata.se som just släppt på över 8000 utländska bolag att analysera.

Använder du PEG talet i din analys? Dela dina tankar och idéer nedan, är det fler bolag som handlas till bra PEG tal som jag missat att ta med så dela gärna också.

/Alexander Gustafsson

Alexander Gustafsson
Alexander Gustafsson
Investeringscoach på Nordnet

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
5 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2018-10-22 07:41

PEG-talen på de svenska bolagen i tabellen ser fel ut, utan att kunna bolagen. Eller växer Sandvik m 120%??

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2018-10-22 08:04

Redovisad PEG är nog rätt men det påverkas tyvärr av kraftiga engångsvinster. Exempelvis Sandviks gör engångsvinst över 5 miljarder efter avvecklad verksamhet. Ett filter på (minst) 0,5-0,6 på PEG skulle underlätta mycket eftersom i normalt fall bolag ska inte ha så låga PEG-tal.

Samt fastighetsbolag som Stendörren ska inte finnas i den listan pga både vinst och PEG är missvisande. Redovisningseffekter på förändringar på fastighetsvärderingar stället oftast till det för vinsten.

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2018-10-22 09:38

Yes. Engångspost på Q4 -17 för Sandvik. Men på 3år snitt så är det ändå rätt bra upp.

Håller med kring fastighetsbolag, har med de ur utbildande syfte. Säger både i texten och i videon att det är missvisande att använde PE tal och således PEG tal på både fastighetsbolag och investmentbolag.
🙂

Poängen är ju att det kan vara bra att böra sortera efter PEG tal, men fler aspekter bör beaktas innan man slänger sig på köpknappen.

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2018-10-22 10:25

Visst bör man se på fler aspekter än ett enda nyckeltal. Men för att detta nyckeltal ska ge något som helst mervärde kan man inte göra en lista som ovan. Det du gjort är att filtrera fram alla bolag som har någon form av engångseffekt i sin redovisning senaste året.

Anonym
Anonym
Svara till  anonymous
2018-10-22 11:06

Körde filtreringen på Lägst PEG ett år, men även med 3år snitt. Om det varit så stor engångseffekt så bör snittet över längre tid ändå ge ganska bra utfall.

Min större ambition var att introducera PEG talet, och försöka visa hur man kan praktiskt använda det.

Jag håller med att det blir vanskligt att bara köra på med lägst, som sagt skrev det också. 🙂 Av nyfikenhet hur använder du PEG talet?