Hoppa till huvudinnehållet

Nya konsumtionstrenden – det här ska du tänka på

Prenumerationsekonomin – att vi i allt högre utsträckning väljer att prenumerera på varor och tjänster – är nästa stora konsumtionstrend. Men risken är att vi betalar för mycket för konsumtion vi egentligen inte behöver. Om det pratade vi om i Kronor och miljoner i Tv4:s Nyhetsmorgon.

Att streama TV och musik och kanske böcker är de flesta av oss vana vid. Och att prenumera på färdiga matkassar är vanligt. Men prenumerationsekonomin växer till att omfatta allt fler varor; rakblad, glasögon, linser, blöjor, smink och vitaminer är bara några exempel på varor du numera kan prenumerera på. Och trenden är på stark frammarsch; enligt analysfirman Gartner Research kommer tre av fyra bolag som idag säljer direkt till konsumenter att inom några år erbjuda någon form av prenumerationstjänst. SEB:s chefsstrateg Johan Javeus har pratat mycket om denna växande trend, och jag tycker han gör många intressanta iakttagelser.

Allt fler varor erbjuds som prenumeration

Idag är det fortfarande vanligast att vi prenumererar på tjänster inom tv och musik, och kostnaderna för dessa kan uppgå till ett rätt stort belopp. Gärna med autogiro som bara löper på månad efter månad. Men vi kan se att andra typer av tjänster och produkter, inom exempelvis skönhet och hushåll, växer fram. Det ska konstateras att det knappast primärt är vi konsumenter som efterfrågat det här nya sättet att konsumera. Istället är det företagen som gärna vill få oss dit. Och det har de anledningar till.

Därför är en prenumerant en lönsam kund

Att få in en kund som prenumerant innebär ökad lönsamhet. Företaget behöver bara locka in dig som kund och ta ett aktivt köpbeslut en enda gång, sedan löper köpen på av sig själva. Prenumerationer ger därtill förutsägbara intäkter, vilket är guld för konsumentbolag. Det underlättar exempelvis lagerhållning och budgetarbete.För företaget finns alltså starka skäl att få in konsumenten som prenumerant.

Vad är då fördelen för oss konsumenter? Svaret är bekvämlighet. Det kan upplevas som bekvämt att slippa hålla koll på när nya rakblad behövs. Problemet är väl kanske att du kommer att få varorna oavsett om du har behovet eller inte. Och detta upptäcker du först när hela toalettskåpet är fullt av oanvända tandborstar. Det här är en fälla att hålla koll på; motsvarar prenumerationstjänsten ditt behov?

Fällor att se upp med

Men den största fällan är att vi konsumenter blir mindre kritiska och mer passiva. Vi tecknar en prenumeration som vi sedan låter löpa på, medan andra – mer attraktiva och prisvänliga – erbjudanden finns på marknaden. Det blir också enklare för företagen att segmentera kunder och ge olika priser till nya och gamla kunder, där nya kunder får bättre erbjudanden. Det lönar sig alltså sällan att vara en trogen kund.

Prissättningen för prenumerationerna utgår snarare från vad en konsument är beredd att betala, snarare än motsvarande värdet på produkterna. Digitaliseringen har ju erbjudit stora förbättringar för oss konsumenter att jämföra och därmed pressa priser. Med den nya prenumerationstrenden kan vi antas gå åt andra hållet. Vi förlorar i konsumentmakt men får, möjligen, ökad bekvämlighet.

Klokt är att utvärdera en prenumerationstjänst kontinuerligt och jämföra dess pris. Har konkurrenter kommit med bättre erbjudanden under tiden? Försök behålla ditt kritiska öga. För att kolla om det är så att företaget lite fult ger nya kunder bättre pris så kan du prova att avsluta prenumerationen. Får du då ett nytt “normalpris”? Ett nytt lockerbjudande får du säkert, men det intressanta är om det ordinarie priset ändras beroende på om du är ny eller gammal kund. Och lockerbjudandet i sig kan göra att det inte är helt enkelt att ta sig ur prenumerationen. Kolla villkoren innan du tecknar dig för något. Jag tycker också man ska ställa sig själv frågan; vad får ökad bekvämlighet kosta? Vad är den värd?

Vad prenumererar du på?

Se hela klippet från Nyhetsmorgon här.

/Frida

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm