Hoppa till huvudinnehållet

Kan lyxbolagen stå emot sura börstider?

Jakten på sektorer som kan trivas i nuvarande börsklimat är i full gång och lyxaktier tillhör de som diskuteras. I förra veckan gick europeiska lyxaktier periodvis starkt, men kan de parera surare börstider? En lyxaktie sticker ut som den mest populära bland Nordnets kunder.

Efter att Richemont, som bland annat äger juvelerarfirman Cartier, presenterat en ökad försäljning med 32 procent under fjärde kvartalet så steg lyxaktier på flera håll i förra veckan. Också Burberry presenterade starka försäljningssiffror förra veckan och sade då också att man väntar sig en ökning av omsättningen med 35 procent i år. Och så sa Prada i förra veckan att försäljningen är tillbaka på nivåerna före pandemin.

Ökad lyxkonsumtion i Kina

De senaste åren har lyxbolagen framför allt drivits av ökat välstånd hos kinesiska konsumenter. Kina har haft en stadigt växande medelklass, som i sin tur har minskat sitt sparande och istället ökat sin konsumtion och den kinesiska marknaden är nu den viktigaste för lyxbolagen. De kinesiska konsumenterna står nu för en tredjedel av den globala lyxkonsumtionen.

Men det är de europeiska lyxvarumärkerna, som Gucci, Hermes, Kering, Louis Vuitton med flera som de koneiska konsumenterna vill konsumera. Många av dessa lyxbolag är som bekant franska, och följaktligen noterade på den franska börsen. Men flera av dem är parallellnoterade på Frankfurtbörsen. Och om de är parallellnoterade i Tyskland eller för den delen i USA kan exempelvis Nordnets kunder handla aktien direkt. Är de bara noterade i Paris kan Nordnet-kunder inte handla med aktien.

LVMH mest populär

Den mest populära lyxaktien bland Nordnets kunder är LMVH, det vill säga Louis Vuitton, Moet och Hennessy. LVMH var exempelvis en av de aktier som steg på nyheten om Richemonts försäljning. Antalet aktieägare via Nordnet har under pandemin ökat med 300 procent, om än från låga nivåer. Även Hugo Boss och Estee Lauder har haft ett stort inflöde av nya aktieägare via Nordnet sedan början av 2020.

LVMH har haft en god utveckling under 2021 men startat året med ett nedställ i det allmänt sura börsläget. Det återstår förstås att se om lyxaktierna kan parera en tristare börsutveckling. Det går att argumentera för att värdeaktier klarar sig bättre i ett läge med stigande räntor och inflationsoro. Och värdeaktier finns det gott om i Europa. Lyxbolagen finns representerade i flera Europafonder. LVMH utgör exempelvis två procent av fonden Länsförsäkringar Europa Indexnära. Och LÓreal finns i Nordnet Indexfond Europa.

Tänk på avgifterna

För den som tror på lyxaktier i det här läget finns också fondalternativet. GAM Multistock Luxury Brand Equities och Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF exempelvis.

Här gäller det dock att hålla koll på kostnaderna. Den årliga avgiften i fonden från GAM uppgår till 2 procent. ETF:er är som alltid ett billigare val, här uppgår den årliga avgiften till 0,25 procent, men tänk på att courtage tillkommer.

Det här är ingen rekommendation av något bolag eller av lyxaktier som sektor, utan mer en beskrivning av varför lyxaktierna gick bra i veckan, hur de kan tänkas gå framöver och hur man når dem om man tror på dem.

/Frida

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer