Så hittar du bra aktier!

Att förstå företaget bakom aktien är nyckel till framgång på börsen. Det är dags att plocka fram lite tidlös kunskap för hur man hittar bra aktier. Tillväxtinvesteraren Philip Fisher visade oss redan för 60 år sedan, vi ser hur hans insikter står sig idag.

Common Stocks and Uncommon Profits

Boken är publicerad förstå gången 1958 och seglade upp på New York Times bestseller lista. Detta var något ovanligt för investeringsböcker, som det dessutom fanns betydligt färre av på denna tiden.

Philip Fishers bok är proppfylld med investeringsvisdom om hur man ska hitta aktier, när man ska sälja, hur man bygger en aktieportfölj och mycket mer. Även om det var mer än 60 år sedan boken publicerades så innehåller den visdom som står sig minst lika bra idag. Jag tänkte vi skulle närmare på hans 15 punkter för hur man hittar bra aktier. Om du har möjligheten så läs gärna hela boken, då den innehåller mycket mer.

Nyckeltal och siffror i all äran, men Fishers metod består av något mer mjuka värden som jag tycker fyller en minst lika viktig funktion. Ofta blir det att man kollar nyckeltal idag och kanske glömmer människorna, innovationsförmågan och bolagets etiska kompass i sin analys. Siffror är givetvis viktiga att kolla på, men här kommer bra komplement i din aktieanalys.

Scuttlebutt metoden

Hans övergripande metod för att hitta bra aktier kallar han för Scuttlebutt. Vilket är översatt från engelska betyder skvaller eller rykten. Han menade att mest intressanta informationen om ett företag kan man inte hitta i bolagsrapporter eller prata med VDn.

Snarare gillade han att prata med kunder, leverantörer, tidigare personal, samarbetspartners för att få en mer komplett bild. Egen kommunikation från ett företag innehåller mestadels positiva vinklar på vad man sysslar med, men det du vill försöka leta upp är svagheterna.

Här får man samtidigt vara lite rimlig, inget företag är perfekt och det finns skavanker överallt. Om du pratar med tidigare personal som tycker det var för dålig lön så kanske det inte är något avgörande för dig. Om du istället pratar med en leverantör som säger att det alltid blir omförhandlingar i sista sekund, eller att företaget har problem att betala sina fakturor i tid – då har du hittat något som gör att du kanske bör fundera en gång till innan du köper.

15 punkter för att hitta bra aktier

Jag har översätt dessa från engelska, men andemeningen ska vara densamma. Ett företag ska helst uppfylla så många av frågeställningarna som möjligt. Använd dessa i din analys och försök besvara varje. Ofta räcker det med att du skriver ner en mening eller två om varje frågeställning så du kommer ihåg detta inför framtiden.

  1. Har företaget tillräcklig marknadspotential för betydande försäljningsökning under många år?

Växer marknaden som bolaget verkar på¨, det är fördelaktigt om man har medvind. E-handel är exempelvis en växande marknad. Kabel-tv är en marknad som inte växer. Kan de dessutom ta marknadsandelar så är det ännu bättre.

  1. Har management förmåga att skapa nya inkomstströmar för att skapa ännu mer tillväxt?

För långsiktig framgång behöver man skapa sig nya produkter/tjänster som ger intäkt. Apple är ett briljant exempel där man haft storsäljare som Mac, Ipod, Iphone, Ipad, AirPods. Leta möjlighet till nya sätt att tjäna pengar.

  1. Skapar företaget effektiv forskning och utveckling utan att slösa pengar?

För att få nya produkter/tjänster så behöver företaget investera. Tillväxt är inte nödvändigt positivt, om det blir för stora utvecklingskostnader så är det inte lönsam tillväxt. Kolla exempelvis hur mycket capex bolaget lagt senaste åren och fundera på vad man har fått ut av investeringarna. Långsiktiga vinnare behöver investera, men de behöver göra det i saker som skapar värde.

  1. Har företagen en försäljningsorganisation som är större än genomsnittet?

För att skapa vinst behöver ett företag sälja. Här kanske det skiljer sig lite från 60 år sedan, det är inte nödvändigtvis så att fler säljare är bra. Utan idag kan det vara att man är duktig på digitala kanaler, eller har distributionskanaler som är svåra att konkurrera med. Ta redan på hur de jobbar med försäljning och är de bättre än konkurrenterna.

  1. Har företaget en stark och stabil vinstmarginal?

Denna är kanske enklast av alla, kolla historiken. Har bolaget en vinstmarginal stabilt kring 15 eller 20 % så är det väldigt högt. Samtidigt kan en hög vinstmarginal göra att förväntningarna på bolaget är höga, det ger risk för bakslag om vinstmarginalen faller till 14% (vilket fortfarande är bra, men mindre bra). Förstå vad det är som gör att företaget kan ha goda vinstmarginaler och varför de kan behålla dessa över lång tid.

  1. Vad gör företaget för att bibehålla eller förbättra vinstmarginalen?

Denna hänger väl ihop med punkt 5. Framförallt det du vill ta reda på är vad som kan förbättra marginalen, det ger ofta kurslyft i aktien.

  1. Har företaget enastående arbets- och personalrelationer?

Personalen är superviktig, mår den bra. Är den rimligt kompenserad. Finns det anledningen för personalen att göra ett bra jobb, incitament m.m. Är det hög medarbetarnöjdhet, är det en rolig arbetsplats. Försök ta redan på så mycket om personalens känsla som möjligt. Denna kan vara extra viktig framöver när vi lever i en mer digitaliserad värld, där man inte längre går till samma fysiska arbetsplats – är personalen ändå motiverad och lojal mot arbetsgivaren?

  1. Har företaget enastående chefsrelationer?

Chefer fyller en viktig roll att både leda personalen samt har ofta befogenheter att komma med åsikter och förändra företaget. Är det en sund miljö med rimligt många chefer. För många kan leda till spretiga viljor i företaget. För få, gör att personalen inte känner sig sedda och hörda.

  1. Är det en one-man show eller finns det många starka förmågor?

Fisher gillade bolag där det finns många bra människor i högsta ledningsgruppen. Det är för stor risk med en eller få “rockstjärnor” som påverkar allt. Ett Tesla med en Elon Musk hade nog inte varit rätt för Fisher. Nu har Tesla många duktiga medarbetare, men bolaget rör sig efter hur Elon Musk rör sig (eller tweetar).

  1. Hur bra är företagets kostnads- och redovisningskontroll?

Kort och gott, lägger man pengarna på rätt saker. Det handlar om att ha kostnadskontroll och inte lägga pengar på saker som inte ger vinst eller tillväxt. Detta kan man kolla upp genom att se i bolagsrapporter historiskt vad de har investerat i och om det har gett någon återbäring. Med det sagt så leder inte alla nya produktutvecklingar till försäljningssuccéer, så det är okej att företaget försöker och misslyckas. Men helst vill man se att ett företag som har en historik av att klara av att göra framgångsrika investeringar.

  1. Hur starka konkurrensfördelar har företaget?

Nätverkseffekt, switching cost, kostnadsfördelar i produktion, distribution/försäljning, användarupplevelse. Konkurrensfördelar kommer i många olika former, i engelskan så pratar investerare om “Moats” alltså vallgravar som skyddar företaget mot konkurrenter. Kartlägg vilka de är i företaget du kollar på.

  1. Företagets fokus att skapa långsiktiga vinstförmåga, inte kortsiktiga resultat?

En del företag har den dåliga vanan att “fixa böckerna” inför kvartalsrapporten. Det kommer att ske på bekostnad av den långsiktiga vinstförmågan. Välj företag som kan lyfta blicken. Företag som vågar ta lite mer kostnader på resultaträkningen detta året för att det kommer ge långsiktig vinsttillväxt. Då kommer också du som långsiktig ägare premieras.

  1. Har företaget tillräckligt med kapital eller finns det risk för emissioner?

Finns det risk för nyemission där du som befintlig ägare späds ut. Denna skiljer sig också lite från 60år sedan. Idag är kapital billigt och en del nyemissioner kan absolut vara värdeskapande. Så kanske att man ska vara lite mer flexible idag. Ett Embracer är tydligt exempel där nyemissioner är gynnsamma även för långsiktiga ägare. Men på varje Embracer, så finns det ett dussintal liknande företag som försöker med samma resa och misslyckas. Företag med stabila finanser bör alltid premieras.

  1. Företaget är transparent både i medvind och motvind?

Kommunicerar man både det man gör bra och mindre bra. Företag som bara skryter om framgång blir sällan långsiktiga vinnare. Ett Bahnhof är ganska bra exempel på företag som kommunicerar både vad som gynnar och vad som missgynnar bolaget. Både interna och externa faktorer. Det ger en bra transparens till oss aktieägare.

  1. Företagsledningen har hög personlig integritet?

Detta är den viktigaste punkten. Företagsledningen, vd, styrelse och andra viktiga intressenter i företaget ska ha en stark moralisk kompass. Om motsatsen råder så undvik bolaget helt. Där viktiga individer står åtalade för saker, eller har tidigare domar för brott så finns det anledning att fundera på om det är rätt människor att leda företaget. Gärna att vd själv är storägare i företaget och behandlar alla aktieägare lika väl!

Dessa 15 punkter är riktigt bra att ha med sig i sin aktieanalys. Försök besvara varje frågeställning när du sitter och kollar på dina aktier. Kolla gärna in klippet som du hittar längst upp, där går jag igenom dessa punkter. Boken Common Stocks and Uncommon Profits innehåller mycket mer än bara dessa punkter, den är helt klart en läsvärd bok för den som vill vässa sina börskunskaper.

Bonus – Philip Fishers investeringsfilosofi

Mot slutet av boken så nämner han 8 punkter som är hans filosofi kring investeringar. Jag skickar med dessa även här, nu har jag översatt de från engelska men andemeningen är den samma. Läs gärna boken för att få lite mer utförligt förklarat.

Finns det några frågeställningar ovan som du tycker är viktigare? Eller finns det något du saknar? Dela gärna i kommentarsfältet nedan.

/Alexander Gustafsson

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
6 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Håkan
Håkan
2020-12-06 15:12

Bra att hålla aktierna för evigt. Men det är kanske ingen höjdare att han klpte kodak i sin aktieportfölj för evigt. Han kanske dog innan den konkade. Difesiera. Kanske max 5 % av aktieportföljen i ett bolag. Klokt ord som ja inte följer själv.

Jan Borg
Jan Borg
2020-12-07 13:49

Tack Alexander för uppslaget av Filip Fischers bok! Den fyller fortfarande ett kunskapsinnehåll att räkna med. Den bör översättas till svenska med ett tillägg hur den svenska digitala tekniken utvecklas och fyller bra användande i våra liv. Betydelsen av ex.vis smarta mobiler i utvecklingsländer går idag inte att värdera i pengar och möjligheter för människor att kommunicera.
Kan vi inspirera ett bokförlag att ge ut Fisher bok?? Kan vi fylla på med saker att kunna eller känna till om den digitala utvecklingen som startat snabbare än någonsin i vårt land??
Undrar Jan Borg

Anna
Anna
2020-12-07 21:54

Förstår inte riktigt punkt 4? Eftersom det är en del av mångas strategi (investera i bolag med utdelning) Finns det någon närmre förklaring till hur han menar med den?