Efterlysning: Så hindras vi från att flytta

Idag efterlyste jag på sociala medier fler exempel från sparare som vill flytta sin pension, men som stött på hinder i form av högre avgifter eller annat krångel.

En sparare berättar att när han i kontakt med en pensionsjättes kundtjänst frågade vad en flytträtt skulle kosta honom fick han svaret att det kan pensionsjätten bara svara på i ett brev med snigelpost. När han frågade om pensionsbolaget möjligen kan mejla en prislista, som borde finnas uppställt i icke-personlig villkorsinformation för försäkringen, fick han svaret att lagen om GDPR inte tillåter detta. Spararen frågade då om pensionsbolaget kunde ge honom den enkla informationen i inloggat läge. Då har man ju legitimerat sig med bank-id. Men nej. Det går inte, svarade pensionsjätten. Snigelpost är vad som gäller.

Det här är bara ytterligare ett exempel på krångel som pensionsjättarna tar till för att försena, fördröja eller förhindra flyttar.

“Godkänner” inte flyttuppdrag

Ett annat exempel hittar vi återigen i fallet med Lars, som jag beskrev här på bloggen igår. När han ville flytta sin pension från en pensionsjätte till Nordnet så vägrade pensionsjätten att lämna ut uppgifter.

Ett klassiskt knep att ta till; att helt enkelt inte godkänna flyttuppdrag från vissa bolag. Motiveringen är inte sällan att den aktör som spararen vill flytta till är en aktör som pensionsbolaget “inte samarbetar med”. Istället kräver pensionsjätten att spararen ringer jättens kundtjänst. Då får man ju chans att förklara alla nackdelar med en flytt, när man har spararens fulla uppmärksamhet.

Följe- och bekräftelsebrev

Lars fick för övrigt också ett följebrev till informationen om flyttuppgifter, som han uppfattade som lite hotfullt i tonen, som gick ut på att om de högre flyttavgifterna avskräckte honom så har han 14 dagar på sig att ångra sig.

Sådana “bekräftelsebrev” är inte alls ovanliga, hör jag när jag pratar med anställda på Nordnet som administrerar flyttar. Det kan låta ungefär så här: “vi vill säkerställa att du verkligen förstår flytten, och därför kräver vi att du postar detta brev inom 14 dagar, annars tolkar vi det som att du vill avbryta flytten”.

Extremt analogt – varför skulle pensionsjättarna digitalisera och underlätta flyttar? Och extremt kundovänligt.

Fortsätt hör av er med flytthinder ni råkat ut för. Anonymt såklart om det önskas! Jag nås på frida.bratt@nordnet.se, eller skriv i kommentarsfältet nedan!

Läs förresten gärna intervjun med mig i Realtid.

Och om Lars, som fått höjd flyttavgift efter den nya lagstiftningen!

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer.
Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer