Jag gästade nyligen Ather Gattami och den nystartade AI-podden där jag gav min syn på hur artificiell intelligens kommer förändra vår och andra branscher i grunden. AI kommer att vara en central del i vår kundupplevelse i framtiden, och ska vi nå vårt mål att erbjuda världens bästa kundupplevelse inom sparande och investeringar måste vi ligga längst fram inom utvecklingen. Tekniken är idag relativt ung men utvecklingen går snabbt och jag ser framför mig att det kommer bli en stor omvälvning i branschen när tekniken för AI tar några steg till.
Men AI är inte ensam svaret på hur man skapar en bra kundupplevelse. Datorer kan systematiskt utföra repetitiva moment och analysera stora datamängder, medan människor är bättre på till exempel relationer, kreativitet och empati. Kombinerar man dessa egenskaper kan man skapa enastående upplevelser på en digital plattform. I ett första skede kommer vi använda AI som ett stöd när man blir kund hos oss. Det kommer bland annat innebära att man blir guidad hur man startar ett konto, sätter igång ett sparande och överför aktier och fonder från andra banker. Jag ser att vi med hjälp av AI kommer att personalisera vår tjänst, ännu bättre förstå dig som kund och ge dig mer relevanta erbjudanden. Den nya tekniken möjliggör också kostnadseffektiv och lättillgänglig finansiell rådgivning på bred front, något som tidigare varit svåråtkomligt och dyrt.
Vad är din syn på AI? Kommentera gärna nedan eller kontakta mig på twitter @CEONordnet
/ Peter