Digitala vårdtjänster har vuxit kraftigt under senaste åren och med för kunden är det många gånger både en bekvämlighet och det gör att man undviker onödiga ledtider. På temat hittar vi Physitrack som just nu är aktuella med börsnotering på Nasdaq First North. Jag fick möjligheten att ställa några snabba frågor till bolaget inför, här kommer deras svar.
- Ni erbjuder en mjukvara och plattform för digital fysioterapi. Berätta gärna mer om tjänsten ni säljer och vem är kunden?
Physitrack är ett digitalt kliniskt verktyg för rehabiliteringsvård på distans. Vi är globalt ledande med cirka 89 000 betalande vårdgivare som kunder på över 180 marknader.
Vår affärsmodell utgår från vår banbrytande SaaS-lösning som vi säljer till vårdgivare (det är en B2B-produkt), främst fysioterapeuter, men även kiropraktorer, osteopater och psykoterapeuter.
Vårdgivare använder vårt digitala verktyg för att hålla kontakten, instruera och följa upp rehabiliteringen med sina patienter – även när det inte går att träffas fysiskt.
Patienterna får ett enklare sätt att hålla kontakten med sin vårdgivare och tydliga instruktioner genom ett stort bibliotek av rörliga bilder med kliniska övningar som kan läggas ut på recept för användning mellan rehabiliteringsbesök, eller i realtid via vår telehälsaplattform som är specialiserad på rehab.
- Ni grundades 2012 och har haft en stark expansionsresa fram tills idag. Berätta gärna om hur bolaget utvecklats hit och större milstolpar ni haft.
Allt började med att min svåger fick en knäskada som krävde långvarig rehabilitering. Hans sjukgymnast gav honom en bunt papper med övningar som han skulle göra. Tydligare än så kunde det inte bli – det här går att göra på ett bättre sätt. Jag och min vän Nathan Skwortsow satte ihop ett team och började utveckla en digital lösning.
Vi hade turen att bli med i Apples acceleratorprogram för iPad-appar under 2015 och tack vare Apples designers och arkitekter fick vi en snabb product-market fit, till en början i Australien och Nederländerna, och senare i England och andra regioner.
Physitrack finns idag på 15 språk och åtskilliga patienter årligen får idag ett rehab-program via vår plattform.
Vi har växt starkt under åren, i snitt 89% organiskt de senaste två affärsåren med hög lönsamhet, och ser en fortsatt väldigt intressant resa för vår grupp, som idag innehåller Physitrack, Physiotools och GoMobilus efter att vi startade ett förvärvsprogram 2020.
- Digitala vårdtjänster har ju vuxit kraftigt senaste åren då vi blivit mer vana att använda denna typ av lösningar. Hur ser marknadspotentialen ut framåt för ert segment?
Den globala telerehabiliteringsmarknaden växer snabbt och förväntas nå 9 miljarder dollar år 2027. En tredubbel ökning sedan 2019, enligt uppskattningar som gjordes före Covid-19-pandeming. Den drivs av en åldrande global befolkning och ett växande antal kroniska sjukdomar per person, vilket ökar behovet av vård.
I takt med att vården blir alltmer digitaliserad kommer efterfrågan på telerehabilitering fortsätta tillta. Pandemin har blivit en katalysator som påskyndat den utvecklingen. Digitala verktyg blir avgörande när det inte går att ses fysiskt.
Vi har en stark tillväxtagenda som bygger på tre delar:
- Innovation, genom nya funktioner och utveckling av vårt digitala verktyg
- Expansion av vårt digitala verktyg både på nuvarande och nya marknader
- Bygga ett fullskaligt virtuellt rehabiliteringserbjudande – Virtual Care
Det sistnämnda är nyligen lanserat i Storbritannien genom förvärvet av Rehabplus år 2020. Vi tillhandahåller rehabiliterande vård genom våra egna fysioterapeuter som varit med och tagit fram teknologin. Vi kan på så sätt rikta oss direkt till patienter och inte bara läkare, men också till försäkringsbolag och arbetsgivare vilket kraftigt ökar vår totala målmarknad.
- Som investerare är man nyfiken på era finansiella målsättningar framåt och hur har ni stått er mot dem historiskt?
Våra uttalade tillväxtmål är 30% organisk tillväxt med 40-45% EBITDA-marginal på medellång sikt. Vi tycker att det är en realistisk nivå för ett bolag av vår storlek med vår tillväxttakt.
- Ni gör en nyemission i samband med börsnoteringen. Vad är planen att använda det nya kapitalet till?
Avsikten är att ta in ungefär SEK 200 miljoner före transaktionskostnader. Likviden avses användas till fortsatt geografisk expansion och till fler intressanta förvärv likt Physiotools och Rehabplus, som båda utvecklat sig mycket starkt under vårt aktiva ägande.
När sista datumet för att teckna?
ok imorgon såg jag annanstans