Hoppa till huvudinnehållet

5 snabba frågor till börsaktuella Linkfire

Linkfire erbjuder en digital tjänst för att sprida och marknadsföra musik. De är nu aktuella med att börsnotera sig på First North och jag fick ställa 5 snabba frågor till bolaget.

  1. Ni vill underlätta digital marknadsföring för artister och förlag. Kan inte du berätta mer om tjänsten ni erbjuder?

Tjänsten vi erbjuder är uppbyggd på smarta länkar som hjälper artister och skivbolag att distribuera och marknadsföra musik globalt. Detta hjälper lyssnare att såväl hitta som att glädjas av musik oavsett var de bor eller vilken streamingtjänst de föredrar.

Våra smarta länkar möjliggör marknadsföring av exempelvis musik, merchandise, konsertbiljetter och livestreams på en global skala. Länkarna skapas på några sekunder och fungerar direkt över hela världen i sociala medier, via e-post, genom digitala annonser och andra format.2020 anslöt vi 1,5 miljarder konsumenter till musikrelaterade produkter, vilket motsvarar 48 konsumenter varje sekund. En tillväxt på 78 procent sedan 2019.

  1. Vad är intjäningen för er och hur ser marknadspotentialen ut?

Vi har fler intäktsströmmar från olika delar av musikekosystemet. Exempelvis betalar artister och skivbolag för åtkomst till vår plattform och digitala tjänsteleverantörer betalar provision för nya användare som förmedlats via våra länkar. Vi är ett SaaS-bolag vilket ger oss mycket förutsägbara intäktsflöden från våra prenumerationer.

Marknaden är fortfarande fragmenterad och vi ser således många tillväxtmöjligheter framöver. Nya partnerskap, nya artister, nya skivbolag och en ännu bredare räckvidd för lyssnare världen över. Vi strävar efter en ”Schweiz-position” i det globala musikekosystemet genom att arbeta med företag över hela världen och i alla delar av värdekedjan. Vår verksamhet växer snabbt, driven av tillväxten inom musikbranschen som helhet men också baserat på en stadig tillväxt i sociala medier och engagemang.

  1. Vad erbjuder ni för mervärde för kunden så den stannar kvar och genererar återkommande intäkter till er?

Trafiken som går genom vår plattform kan ge våra partners enastående insikter om musiklyssnares beteenden och vanor. Förutom skivbolag och artister samarbetar vi med sociala medieplattformar och andra leverantörer av digitala tjänster. Våra partnerskap med sociala medier, inklusive Snapchat och Twitch, kan ge en värdefull inblick kring användaraktivitet genom vår plattform. Våra digitala tjänsteleverantörer som använder vår tjänst kan också utnyttja vår trafik för att förvärva nya konsumenter.  

  1. Som investerare är man nyfiken på era finansiella målsättningar framåt och hur har ni presterat historiskt?

Våra finansiella mål är att växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt om 50 till 70 procent och med en bruttomarginal om cirka 80 procent. Musikindustrin producerar mycket just nu, och vi fortsätter att växa vår partnerbas och antalet konsumenter vi ansluter, vilket förklarar varför vi kan växa i en så snabb takt. Våra intäkter uppgick till 24,7 miljoner DKK 2020, en ökning med 43 procent jämfört med året innan. Under första kvartalet 2021 växte vi med 57 procent jämfört med första kvartalet 2020.

  1. Ni gör en nyemission i samband med börsnoteringen. Vad är planen att använda pengarna till?

Vårt fokus förblir att fortsätta öka vår marknadsposition, ingå nya partnerskap, utveckla nya tjänster och öka vår trafik, vilket leder till ökade intäkter. Detta kräver investeringar för att utöka vår verksamhet organiskt och genom potentiella M&A-möjligheter. Vi ser ökat intresse från nya partners, liknande Snapchat och Twitch som vi redan har undertecknat partnerskap med. För att hålla jämna steg med detta intresse och fortsätta växa i snabb takt måste organisationen stärkas.

First North har visat sig vara en blomstrande marknadsplats för entreprenörsledda företag och Sverige har också en stark ställning inom den globala musik- och underhållningsindustrin. Det är platsen att vara i vår bransch. Vi vill ta del av det.

Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.

Innan du investerar i en fond bör du läsa informationsbroschyren som finns hos fondbolaget och faktabladet som du hittar i orderläggningsfönstret samt på fondens produktsida på nordnet.se

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

guest
0 Kommentarer
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer